S
skutten11: Det är troligtvis tryckstötar från kommunens nät som du hör och ser , vid en tryckstöt så förflyttar sig snurran lite , fullt normalt , har du pratat med grannarna om detta , det kan vara hos grannen eller annan som en backventil smäller vid större uttag , samt bra fart på vattnet hos kommunen ( smala ledningar stort uttag )
1 svar · 1,4k läst
F
fredrik.johansson: Ctc excellent + pbh cba125, marknadsfördes som en perfekt kombo, och det får man väl till viss del hålla med om.
8 svar · 1,6k läst
·
Putten
Putten: Ok. Inlopp är på 1400 mm centrum från botten av reningsverket, utlopp är 1000 mm centrum från botten (kolla med tillverkaren för ditt verk). Sen måste du kontrollera med din kommun om efterpolering krävs, då tillkommer ett 600 mm djupt schakt (under utsläppets nivå) samt spridarrör.
54 svar · 63,8k läst
·
C
corre: https://billigtvvs.se/butik/vvs/kulvert-dubbelror-tappvatten/ Det är dock lite mer vattenvolym i den, ca 15-20L, tar längre tid att spola ut. Därav att jag först föreslog en 16mm PEX i hemmagjord kulvertrör.
7 svar · 3,6k läst
S
skutten11: Kommuner har rätt att ta ut en kostnad per m2 för tomten vid anslutning till avlopp , jag fick betala 3 kr / m2 1974 så priserna har gått upp lite Det som är märkligt är att regnvatten på marken , som ej går till dagvattenrör räknas in , det är en naturligt bevattning av marken , fattar inte varför man ska betala för detta
2 svar · 1,6k läst
S
skutten11: Det är ett betonglock på min brunn , normalt på slambrunnar så det flyttar eller ändrar jag inte på och inget i den bara ett stort hål , om man fyller sten i den så kan den inte sugas ca vart 10 eller 20 år om det behövs , kommer alltid lite skit med från träd eller annat Inte fel att bli av med takvatten från huset , allt som heter vatten ska bort från huset Det går att göra ett
3 svar · 4,8k läst
Mazen
Mazen: Om just denna passar ditt vattenlås kan jag inte svära på. Men säg att ditt rör är 40 så borde det gå att ta bort den raka delen efter 90 böjjen och använda denna och ett 40 rör ner i anslutningen i golvet. Delarna kostar inte många kronor så det är iaf värt att testa..
4 svar · 4,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det ser ut som ett Vatette T-rör. Hornbach har Vatette på hylla. Och om det är 12mm rör så behöver du köpa: https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Plugg-VA-1219-12-mm-1945963/5109217/artikel-detaljer.html# Och dom verkar inte sälja lösa muttrar 12mm (15 & 22 finns) så du åker på att köpa en hel koppling också. 28:- så det gör väl inget.
2 svar · 4,0k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] När du tappar vatten vid pump 2, så kommer du att även ta vatten från tanken på pump1 p.g.a läckaget, så trycket kommer att jämna ut sig även när ingen pump är igång om du inte har separata backventiler.
18 svar · 3,2k läst
C
caanol: [bild] Tänkte förbereda för installation av diskmaskin i sommarstugan och byta det gamla vattenlåset till ett nytt IFÖ med anslutning för avloppsslangen. [bild] Jag har ganska liten erfarenhet av Olofström v-lås. Jag har bytt ett par gånger på diskbänkar från slutet av 60-talet. Då använder man övergångskopplingarna som på bilden ovan. De är olika långa så att anslutningarna
0 svar · 11,7k läst
·
S
skutten11: [citat] Som någon skriver Nej nej! Du skall absolut inte "dra ett snäpp till", för då förstörs klämringen Du verkar inte ha tummen mitt i handen , det jag menar är att dra det liiiiila för att det ska nypa lite extra inte dra för kung ock fosterland , det är inte bra , då han det bli surt efter . Sen det med att ha stödhylsor skrev jag om tidigare , det är bågfil som nästan
5 svar · 4,2k läst
A
Andreas12345: [citat] Hehe. Ja, den missade jag. :oops:
5 svar · 5,1k läst
·
B
Bosse_54: Efter en vattenskada i ett badrum på övervåningen i nyköpt hus bestämde jag mig för att ta bort det badrummet helt istället. Har därför letat efter lämpligt ställe att plugga rören på, och upptäckt att samtliga rör är dragna och skarvade inne i vägg på svåråtkomligt ställe. Rören upp från källare är dessutom hårt rostangripna. Jag behöver därför dra om
0 svar · 3,8k läst
·
T
TechChad: En sak att tänka på är om det är vvb med offeranod i och om den inte är bytt på länge så kan det (behöver inte) bli problem.
13 svar · 7,7k läst
snuttjulle
snuttjulle: Om trycket i kranarna har blivit sämre borde det inte bero på att vattnet i brunnen tar slut utan att något med pumpen strular. Har brunnen sinat vid stora uttag vid torra perioder borde den sina även om flödet till den är bra. För om jag förstått det rätt trycker man i nyborrade brunnar för att få bättre flöde.
6 svar · 3,5k läst
Krilleman
Krilleman: Jag antar att det varit några fall med kopplingar som har lossat från slangen. Det är vad jag tror. Beträffande infästningen är det ju alltid bra med någon form av träskiva bakom. Konstruktionsplywood är numera standard i badrum. Men i vissa krisande fall så går det att plugga och skruva i gips+kakel.
5 svar · 3,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Det ska vara samma, VA1139. [bild] [citat] Samma som koppar, "slätända" enligt min länkade monteringsanvisning ovan. [bild] Och glöm inte: [bild]
3 svar · 1,8k läst
·
LarsSvensson80
LarsSvensson80: Det låter som överläckage i vattenblandare i fastigheten/bostaden innan er. Alltså, det flödar kallvatten genom deras blandare när ni spolar för varmvatten pga trasig backventil. Prova att googla överläckage vattenblandare. Printa ut ett av exemplaren som andra Brf har tagit fram och ge till lämplig person i styrelsen. Exempelvis denna;
5 svar · 6,6k läst
S
skutten11: Vet inte om TS blev skrämd av allt här eller som TS skrev vi skaffar en ny , den här är gammal Kul om dom kom in igen för att ge oss resultatet Det går att stoppa in en 6 KW patron i en VVB , men då måste man tänka fabrikat så den finns patroner då blir det fart på den ,normalt är dom på 3 KW
50 svar · 18,4k läst
S
skutten11: Utmed huset , hur är grunden för det , kanske du kan hitta en begagnad balja från en duschkabin och gräva ner under med kross och trall på Det finns ett avlopp på dom , dra ett rör från avloppet ut från huset några meter i en slänt om det finns , då försvinner vattnet ner i marken Det är så lite vatten , så en stenkista i mitt tycke är lite överkurs
1 svar · 6,7k läst
Krilleman
Krilleman: Vatette Plast (y) http://www.vatette.se/system-vatette-din-kompletta-vvs-leverantoer/produkter/vatette-plast-foer-pex-alupex-pe-rt-pb-och-pem-roer.html Går att få i förkromad variant också.
6 svar · 4,6k läst
Krilleman
Krilleman: På det svarta hjulet står det inte alltid vilken mängd som varje kugg är. Den indikerar bara flödet. Kika på dom andra röda pilarna i stället. Där har du mer exakt mätvärde. 1000x0,0001 = 0,1 Liter /varv 1000x0,001 = 1 Liter /varv 1000x0,01 = 10 Liter /varv 1000x0,1 = 100 Liter /varv Bara sätta en tejp/notera var den står på deciliter-pilen och kika på morgonen om den rört sig!
3 svar · 3,7k läst
·
W
WarHawk: [citat] https://www.vvsochbad.se/Avlopp-Avloppspumpar-Saniflo--Sanitop-Up-avloppspump-till-golvstaaende-toalett-och-tvaettstaell-886423.html
12 svar · 3,7k läst
·
Tobzter
Tobzter: Härligt att det löste sig för dig. Tänkte att ja lånar tråden lite eftersom det rör samma frågor. Har lite "problem" med vatten trycket. Så fort jag sätter på kranen så klickar det i tryckbrytaren.stänger ja av pumpen så har ja inge vatten efter 2 sek. Har försökt med konsten alla regler att fylla på luft i hydropressen. Men de går ej att få i luft.skruvade ur luft nippeln på
18 svar · 4,7k läst
·
JacobL
JacobL: [citat] Kolla mitt inlägg om Oxaway från Libradon nedan...
43 svar · 36,7k läst
H
hempularen: Förtydligande om samfälligheten. Om det mot förmodan finns en samfällighet, så kan du givetvis rent tekniskt koppla om dig mot kommunens ledning. Men det är inte säkert att du slipper vara med och betala kostnader som samfälligheten har. Beroende på hur en samfällighet har sitt anläggningsbeslut formulerat, så kan samfälligheten tom. besluta att göra en gemensam inkoppling mot
3 svar · 1,9k läst
Janus82
Janus82: Jag håller med Krilleman. Sätt in Vatettes badrumsfördelare. Den tar minimalt med plats. På grenen med 3 rör skulle du spara nästan 12cm i höjdled.
11 svar · 13,3k läst
·
M
Murkla1949: Vi gjorde vattentest och fick reda på att vi hade 4,5 mg fluorid. Vi har en treåring och en nyfödd så det här borde vi kanske göra något åt. Installerar man sånt här själv och vad ska välja?
0 svar · 760 läst
T
tompaah7503: Det fungerar säkert så som du säger! Ett problem är att diket utloppet ligger ganska grunt så det kommer bli igenslammat där istället, så då får man rensa det diket ganska frekvent tills röret är helt urspolat. Hade tänkt att fördjupa diket någon decimeter i framtiden men det är en hel del massor som måste flyttas.
2 svar · 6,4k läst
E
_Elman_: Jag hade en likadande spygatt i min källare slammade igen pga bakfall och nästan tätt /rost bdtavlopp , i samband med kommunalt avlopp bilade jag upp rören som visade sig vara sönder rostade totalt. Gissar att du har gjutjärn och dessa och är över50år . Ligger dessa i plattan/ under riskerar markfukten gjort sitt.. och läckande avlopp under plattan är mindre roligt. Jag skulle nog
3 svar · 4,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.