Hej.

Håller på att inreda kök och behöver ett enkelt sätt att dra avloppet som ska ner genom källaren. Om jag ska ta mig till ett annat avloppsrör måste jag borra mig genom betong, plus en massa annat krångel.

Den enklaste lösningen är att använda en golvbrunn i det rum man kommer till när man borrar sig igenom köksgolvet.

Problemet är bara hur man ansluter ett avloppsrör till golvbrunnen på bilden. Vore det fusk att endast lägga röret i vattenlåset? Måste jag bila mig ner till röret? (Kräver att jag också bilar sönder ett gammalt ingjutet badkar som finns snett ovan). Källaren ska inte inredas på ett bra tag. Hur skulle ni ha gjort???

• En smutsig och rostig gammal golvbrunn med synliga avlagringar och rost, behov av underhåll eller byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägga det där med fett och matrester är nog en dålig idé. Du bör ju koppla på dig i stället. Röret ligger nog inte djupt om det är i källaren.

G Ganescha skrev:
Lägga det där med fett och matrester är nog en dålig idé. Du bör ju koppla på dig i stället. Röret ligger nog inte djupt om det är i källaren.
Ok, tack för svaret! Så då är det bilning som gäller. Frågan är om vi kanske ändå kunde skjuta sammankopplingen på framtiden så vi snabbare får klart och kan använda köket. För att göra klart jobbet på hösten istället!?

Jag tror dock ändå att det går med en temporär lösning i golvbrunn. Men då ska man vara väldigt disciplinerat och inte häller matrester och grönsaksskräp i vasken. Man kan ta som tilfällig lösning välja en slang som används normalt för diskmaskinsavlopp. den kan föras ned i golvbrunn så att den hamnar under vattenlåset.

OK, det låter som ett intressant temporärt allternativ. Tack!

Har kört en tillfällig lösning med att låta kökets avlopp hamna i en sifon i källaren. Det som skulle vara en kort tid bara blev nog två år... Visst det blev gegga i sifonen som man fick ta hand om med några månader emellan, men inte alls så farligt.

K Kurtivan skrev:
Har kört en tillfällig lösning med att låta kökets avlopp hamna i en sifon i källaren. Det som skulle vara en kort tid bara blev nog två år... Visst det blev gegga i sifonen som man fick ta hand om med några månader emellan, men inte alls så farligt.
Ja något säger mig att tillfällig lösning kan bli rätt långvarig för mig också, men det är ett nedgånget rum som vi knappt ens har öppnat och källaren har jag endast för verktyg, tvättmaskin och rördragning just nu, så bostadsvåningen får komma först

Staffans2000
Själv skulle jag gjort precis som du föreslår, sådana lösningar har jag sett i flera lunschrum. Förvisso används diskbänkarna där, mest till sköljning av kaffekoppar och rengöring av matlådor.
Använd vanliga avloppsrör. De är båda billiga och stabila.

Staffan

• Gilla
Kojfabriken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.