Hej allesamma !
Min bror köpte ett hus och flyttade in för en vecka sen. När han började använda badrummet samt toalitten som vanligt märkte han att vatten dropper från 3 ställe i källaren. Vidieon bifogad.
Mina frågor är :
1. Vär skildigt att laga det? (Förra ägare / nya ägare) fast det stor inget i tekniska handlingar om detta.

2.Om huset är försäkrad hur går det till?

3.Hur ska jag hitta nån som kan laga ditta?

4.Hur mycket kommer det att kosta ?

Det här är första upplevelse för oss att köpa och bo i ett hus. Önskar jag få svar om mina frågor.

//Yasser

OK, ser ju inte så bra ut.

1, Som köpare av en fastighet, din bror i detta fall, har man ett stort ansvar att noggrant undersöka fastigheten. Detta är särskilt viktigt om fastigheten är gammal och att man kan befara att där finns behov av underhåll och reparation. Säljaren ska också svara på och informera er om kända problem med fastigheten.
Har man gjort sin undersökningsplikt och det uppstår fel så kan det bli tal om ett dolt fel. Det ska relativt mycket till för att ett fel ska bli klassat som dolt fel.
Säljaren kan ha en försäkring mot dolda fel som då träder in.
Skulle säga att du bör räkna med att fixa felet själv.

2. En hemförsäkring bör/ska alla hus ha. När en skada på huset uppstår tar man kontakt med sitt försäkringsbolag som sedan hjälper till.

3. Sök på nätet efter lämplig firma/yrkesman i den stad där fastigheten finns.

4. Omöjligt att svara på utan att veta felets art och omfattning.

• Gilla
Yasser
  • Laddar…
Tack ska su ha :)

Gå till eniro.se i din dator.
Skriv rörmokare, oskarshamn (eller var ni nu bor) i sökrutan, så får du förslag på fackmän och företag i rätt bransch.
Skärmdump från eniro.se med sökresultat för rörmokare i Oskarshamn på webbsida och karta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir nog inte så dyrt.
Det är troligen bara en koppling där en gummitätning har tröttnat eller något liknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.