3 321 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Nivåvakt Borrhål.
Sida 1 av 2
Hej. Jag har borrat efter vatten på tomten. Borrhålet är 9 m djupt 0ch det är vatten på ca 7,20 m. I borrhålet är ett plaströr, perforerat i botten avsett för ändamålet. Röret har 50 mm innerdiameter. där har jag en 32 mm sugslang m sil och bottenventil. Problemet är att vattnet inte rinner till fort nog utan efter en stund suger pumpen luft. Finns det någon typ av Nivåvakt som kan slå ifrån pumpen innan röret är tomt och sedan starta när röret är fullt (Rör sig om ca 1 min.) Varje gång pumpen suger luft måste jag spä pumpen och fylla sugslangen på nytt.Det måste vara någon sesor/givare som är max 18 mm i diameter för att få plats.
Tacksam för hjälp. Todde
Tacksam för hjälp. Todde
Fördjupa hålet några meter och förläng slangen lite, har du ca 10 meter i höjdskillnad mellan pump och nederändan på slangen så kan pumpen inte suga luft. Max "sughöjd" är ca 9,81 m men vanliga pumpar brukar inte klara av den höjden.
Har du installerat pumpen själv? Annars så borde du kunna vända dig till borrfirman som installerat och borrat. Spontant låter det lite med 2 meters vattenmagasin om det nu inte är torkan som ställer till det tillfälligt?
Tack för tipsen. Det är en kompis som borrat och det går inte att borra djupare nu eftersom det är satt rör i borran. I så fall får jag borra ett nytt hål. Men det måste finnas någon typ av nivåvakt som kan funka.
Det finns massor med nivåvakter, för ditt ändamål tycker jag att du ska ha en elektronisk vakt med två elektroder i hålet. den nedre stoppar pumpen och den övre tillåter start igen, nivåvippor fungerar dåligt i ett borrhål för dom har en tendens att "fastna i kanten. Googla så hittar du.
Ha elektroder med konstant ström i brunnen kan bli kostsamt ! elektrolys i borrhålet kan ge oönskade effekter med metaller som offras..oönskade joner som bildas.mm..skulle satsa på en lämplig induktiv/kapacitiv givare..
Foderröret kan försvinna ,varmvatten beredaren,rör/kopplingar.mm likaså en risk man får när man labbar med vatten och ström utan vara kemist..
Foderröret kan försvinna ,varmvatten beredaren,rör/kopplingar.mm likaså en risk man får när man labbar med vatten och ström utan vara kemist..
E _Elman_ skrev:Ha elektroder med konstant ström i brunnen kan bli kostsamt ! elektrolys i borrhålet kan ge oönskade effekter med metaller som offras..oönskade joner som bildas.mm..skulle satsa på en lämplig induktiv/kapacitiv givare..
E _Elman_ skrev:Ha elektroder med konstant ström i brunnen kan bli kostsamt ! elektrolys i borrhålet kan ge oönskade effekter med metaller som offras..oönskade joner som bildas.mm..skulle satsa på en lämplig induktiv/kapacitiv givare..
Verkar vettigt. Vet du någon leverantör av sådant till vettigt pris. Jag är snickare...E elmont skrev:
Elman, Det sitter tusentals nivåvakter i olika brunnar, inte minst i så krävande miljöer som avloppsbrunnar och det fungerar utmärkt år efter år. Men naturligtvis ska man använda rätt matr. och inte köpa första billiga på tex Clas Ohlson.
Ps.
man använder givare som aldrig kommer i kontakt med vätskan, kapacitiva givare
Ps.
man använder givare som aldrig kommer i kontakt med vätskan, kapacitiva givare
Detta är enbart för bevattning.E _Elman_ skrev:Ha elektroder med konstant ström i brunnen kan bli kostsamt ! elektrolys i borrhålet kan ge oönskade effekter med metaller som offras..oönskade joner som bildas.mm..skulle satsa på en lämplig induktiv/kapacitiv givare..
Tack för tipset med tidrelä. Vet du någon speciell typ som kan funka.
Allra enklast vore det med en Sonoff wifirelä, finns för stickpropp och för fast installation.T Todderyden skrev:
Du kan styra allt med en app, och kan sätta en loop timer med start varannan minut och stopp efter en minut.
Då går den 1 minut, står sedan still 1 minut osv.
Minsta tidsenhet är dock minuter, ingen sekundstyrning.
Du kanske kan provköra pumpen och se om det kan fungera.
https://www.styrahem.se/p/402/strombrytare-paav-wifi-sonoff-s20
https://www.styrahem.se/p/403/strombrytare-paav-10a-wifi-sonoff-th10
Tyvärr funkar det inte med minuter. Jag kan köra pumpen ca 10 sek och göra uppehåll i ca 10 sek.Peter2400 skrev:
Allra enklast vore det med en Sonoff wifirelä, finns för stickpropp och för fast installation.
Du kan styra allt med en app, och kan sätta en loop timer med start varannan minut och stopp efter en minut.
Då går den 1 minut, står sedan still 1 minut osv.
Minsta tidsenhet är dock minuter, ingen sekundstyrning.
Du kanske kan provköra pumpen och se om det kan fungera.
[länk]
[länk]
Skaffa ett relä som hanterar elektroder likt vad elmont skrev. Det är inte dyrt och du kan få det helt optimalt. Det _Elman_ skrev om korrosion mm pga nivåkontrollen kan du däremot helt bortse från.
Redigerat: