Granntomtens ägare har gjort en vattenutredning inför ett förhandsbesked om bygglov.
I utredningen ska grannfastigheternas grundvattennivåer mätas under 3 veckor medans de pumpar ut vatten ur egna borrhålet. Detta för att se om nivån i omkringliggande brunnar påverkas av vattenuttaget.
I handlingarna som vi begärt ut från kommunen ser vi till vår förvåning att nivån i vår brunn har mätts varje dag i 3 veckor utan vår vetskap.

Min fråga - kan man mäta vattennivån på distans, dvs bara lägga ner en mätare som man hämtar senare och läser av? Är det vanligt? Vi ser inga spår.
Den andra frågan är om de har rätt att skruva loss våra kopplingar för att komma ner i borrhålet med mätinstrument utan att informera oss?
Är detta realistiskt eller har de hittat på provresultaten? Våra grannar ställer sig frågande till detta och vi funderar på en polisanmälan för hemfridsbrott och åverkan på våra brunnar. Intressant om de nekar till mätningen, då underkänns hela vattenutredningen.

Nu kommer jag med ett sådant värdelöst svar som du inte har någon nytta av, för jag vet inte. Men jag kan aldrig tänka mig att någon, varesig kommun, länsstyrelse eller granne har tillgång till din brunn utan att fråga först.
Vem är det som påstår att de har mätt dim brunn?

Samtidigt så tycker jag att mätningarna i sig är relevanta och jag vet inte varför man skulle motsätta sig de. I slutändan är det för bl.a din skull de görs antar jag. Så de inte blir em större konsumtion än vad vattnet räcker till. Men givetvis med din tillåtelse innan.

T Tompa01 skrev:
Nu kommer jag med ett sådant värdelöst svar som du inte har någon nytta av, för jag vet inte. Men jag kan aldrig tänka mig att någon, varesig kommun, länsstyrelse eller granne har tillgång till din brunn utan att fråga först.
Vem är det som påstår att de har mätt dim brunn?

Samtidigt så tycker jag att mätningarna i sig är relevanta och jag vet inte varför man skulle motsätta sig de. I slutändan är det för bl.a din skull de görs antar jag. Så de inte blir em större konsumtion än vad vattnet räcker till. Men givetvis med din tillåtelse innan.
Absolut en bra sak att de kollar, men oroväckande att de tar sig friheter med våra vattenkopplingar utan vår vetskap.

R
Ingen kan gå in på fastigheten och gör något utan tillstånd , så är nog kanske några gamla värden som kanske finns
Det kanske ska sprängas på den tomten och då kan det bli förändringar på flödet i berget , både mer och mindre , och då måste det säkerställas så det inte händer något med era brunnar

Den intressanta frågan då är ju huruvida de överhuvudtaget har mätt något, eller bara hittat på mätvärden.

Men hur ser din brunn ut, måste de ha kopplat loss något för att komma åt och mäta, eller kan de ha stoppat ned någon form av mätare bredvid ditt rör ner i brunnen?

R rävlyan skrev:
Ingen kan gå in på fastigheten och gör något utan tillstånd , så är nog kanske några gamla värden som kanske finns
Det kanske ska sprängas på den tomten och då kan det bli förändringar på flödet i berget , både mer och mindre , och då måste det säkerställas så det inte händer något med era brunnar
Det finns inga gamla värden då brunnen är 2 år. Tror inte det blir aktuellt med sprängning.

H hempularen skrev:
Den intressanta frågan då är ju huruvida de överhuvudtaget har mätt något, eller bara hittat på mätvärden.

Men hur ser din brunn ut, måste de ha kopplat loss något för att komma åt och mäta, eller kan de ha stoppat ned någon form av mätare bredvid ditt rör ner i brunnen?
Allting är förslutet med kopplingar som måste skruvas loss, inget man gör snabbt och enkelt.

R
Är brunnen borrad eller grävd

R rävlyan skrev:
Läs rubriken :cool:

R rävlyan skrev:
Läs TS första inlägg:
A Ankort skrev:
Den andra frågan är om de har rätt att skruva loss våra kopplingar för att komma ner i borrhålet med mätinstrument utan att informera oss?

R
Missade lite och det med att läsa fösta inlägger behöver nog fler göra

# 1 fråm TS
Den andra frågan är om de har rätt att skruva loss våra kopplingar för att komma ner i borrhålet

Bästa svaret

R
Missade lite :confused: det framgår att brunnen är bara 2 år gammal och kanske den finns i: SGUs register
TS du kan kolla här
apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Bara zoma och hitta din fastighet
Det med grundvatten är mera för grävda brunnar medans dom borrade hämtar från sprickor i berget långt ner , i bland kan torka påverka dom lite men brukar inte torka ur helt

• Gilla
Ankort
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Missade lite :confused: det framgår att brunnen är bara 2 år gammal och kanske den finns i: SGUs register
TS du kan kolla här
apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Bara zoma och hitta din fastighet
Det med grundvatten är mera för grävda brunnar medans dom borrade hämtar från sprickor i berget långt ner , i bland kan torka påverka dom lite men brukar inte torka ur helt
Jätteintressant läsning om alla brunnar i byn

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.