Hej,
håller på att renovera på vattensystemet i huset. Har galvade rör i kallvattensystemet från -58 som jag successivt tänkt mig renovera bort.
Har behövt byta vattenmätarkonsol då ventilerna varit kass. Jag konstaterade att VVSaren satt in kopparrör med mässingskopplingar före och efter vattenmätarkonsolen.
Jag menar och har påpekat att detta är fel, då minsta lilla rörstump koppar uppströms påskyndar korrosionen i de galvade rören.
Vad säger forumet? Är detta en lösning som kan accepteras?
håller på att renovera på vattensystemet i huset. Har galvade rör i kallvattensystemet från -58 som jag successivt tänkt mig renovera bort.
Har behövt byta vattenmätarkonsol då ventilerna varit kass. Jag konstaterade att VVSaren satt in kopparrör med mässingskopplingar före och efter vattenmätarkonsolen.
Jag menar och har påpekat att detta är fel, då minsta lilla rörstump koppar uppströms påskyndar korrosionen i de galvade rören.
Vad säger forumet? Är detta en lösning som kan accepteras?
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg min vattenledning från gatan ut när den byttes för några år sedan. Det ljusa i överkant är vad som var kvar av godset. Okänt hur länge den gjort tjänst, den hade varit skarvad med kopparrör i x antal år (Ingen i familjen har varit drabbade av järnbrist).
Redigerat:
Har snackat med försäkringsbolaget och anticimex om deras uppfattning och de har inga synpunkter på lösningen nedan på bilden. Galvat - koppar - vattenmätarkonsol - koppar - vattenfelsbrytare - koppar (mässingskopplingar).
Min farhåga är då att kallvattnen löser upp koppar som påskyndar korrossionen i de galvade rören.
Som bonus tvärsnitt på en av de galvade rör som skurits ut. Det hela skall bytas på sikt.
Min farhåga är då att kallvattnen löser upp koppar som påskyndar korrossionen i de galvade rören.
Som bonus tvärsnitt på en av de galvade rör som skurits ut. Det hela skall bytas på sikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju utan vidare se genom röret och godset är tjockt. Det där håller länge än. Det är inte ovanligt att hitta rör där man undrar hur något vatten kan komma fram alls.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ditt rör är ju jättefint! Här är ett som jag bytte för ett år sedanF Fump skrev:Har snackat med försäkringsbolaget och anticimex om deras uppfattning och de har inga synpunkter på lösningen nedan på bilden. Galvat - koppar - vattenmätarkonsol - koppar - vattenfelsbrytare - koppar (mässingskopplingar).
Min farhåga är då att kallvattnen löser upp koppar som påskyndar korrossionen i de galvade rören.
Som bonus tvärsnitt på en av de galvade rör som skurits ut. Det hela skall bytas på sikt.
[bild]
[bild]
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Det är nog mest en skrivbordsprodukt att galvade rör skulle rosta mer pga ädlare detaljer. Visst kan man påstå det rent galvaniskt men i praktiken så bryts galvrören ner ändå för det är inte direkt så att de har evigt liv om det inte finns nå ädlare på vägen.
Broen heter märket. Verkar vara väl ägnad till syftet om man kollar på deras hemsida.Krilleman skrev:
Tack i övrigt för svar. Jag har mest den teoretiska kunskapen och tillgången till det här. Och det verkar inte vara "big no no" i praktiken.
/F
Aj då.
Broen har två dokument hos rskdatabasen.
Monteringsanvisning - https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_560_1540608.pdf
Drift & Skötsel - https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/DOS_560_1540608.pdf
Monteringsanvisningen hänvisar inte till något speciellt.
Drift och skötsel säger dock detta:

Broen har två dokument hos rskdatabasen.
Monteringsanvisning - https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_560_1540608.pdf
Drift & Skötsel - https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/DOS_560_1540608.pdf
Monteringsanvisningen hänvisar inte till något speciellt.
Drift och skötsel säger dock detta:
Materialet!
MMS:s motsvarighet som nämner tappvatten hittar du här. Det verkar finnas en gammal variant på RSKdatabasen och en ny uppdaterad på MMA:s hemsida.
Observera skillnaden
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_133_1541441.pdf
http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/09/4828281_rev5.pdf
Dock så skyltar MMA med CW602 vilket är mässing i kvalitet för dricksvatteninstallationer.
Broen har SIS 5170 (CW614N) vilket verkar vara en sämre kvalitet på mässingen om jag förstår det hela rätt.
Det kanske är det som är skillnaden?
För tryck och temperatur är samma, PN16/120º.
Produklänkar:
http://www.mma.se/produkter/stalrorskopplingarreparationskopplingar/
http://broen.se/All-products/Fittings/UNIFIX.aspx
Men nu kanske det är snudd på rörmokeri-nörderi?!

MMS:s motsvarighet som nämner tappvatten hittar du här. Det verkar finnas en gammal variant på RSKdatabasen och en ny uppdaterad på MMA:s hemsida.
Observera skillnaden
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_133_1541441.pdf
http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/09/4828281_rev5.pdf
Dock så skyltar MMA med CW602 vilket är mässing i kvalitet för dricksvatteninstallationer.
Broen har SIS 5170 (CW614N) vilket verkar vara en sämre kvalitet på mässingen om jag förstår det hela rätt.
Det kanske är det som är skillnaden?
För tryck och temperatur är samma, PN16/120º.
Produklänkar:
http://www.mma.se/produkter/stalrorskopplingarreparationskopplingar/
http://broen.se/All-products/Fittings/UNIFIX.aspx
Men nu kanske det är snudd på rörmokeri-nörderi?!
Klicka här för att svara
