Hej,

håller på att renovera på vattensystemet i huset. Har galvade rör i kallvattensystemet från -58 som jag successivt tänkt mig renovera bort.

Har behövt byta vattenmätarkonsol då ventilerna varit kass. Jag konstaterade att VVSaren satt in kopparrör med mässingskopplingar före och efter vattenmätarkonsolen.

Jag menar och har påpekat att detta är fel, då minsta lilla rörstump koppar uppströms påskyndar korrosionen i de galvade rören.

Vad säger forumet? Är detta en lösning som kan accepteras?
 
Redigerat:
Kraftigt korroderad vattenledning med synlig uppbyggnad och tunn väggstruktur, omgiven av jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg min vattenledning från gatan ut när den byttes för några år sedan. Det ljusa i överkant är vad som var kvar av godset. Okänt hur länge den gjort tjänst, den hade varit skarvad med kopparrör i x antal år (Ingen i familjen har varit drabbade av järnbrist).
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Krilleman
Jag tror du fått en standradlösning som du kan renovera vidare på.

Lägg upp en bild så forumet får se hur installationen ser ut!
 
Har snackat med försäkringsbolaget och anticimex om deras uppfattning och de har inga synpunkter på lösningen nedan på bilden. Galvat - koppar - vattenmätarkonsol - koppar - vattenfelsbrytare - koppar (mässingskopplingar).

Min farhåga är då att kallvattnen löser upp koppar som påskyndar korrossionen i de galvade rören.

Som bonus tvärsnitt på en av de galvade rör som skurits ut. Det hela skall bytas på sikt.

Vatteninstallation med kombinerade rör i koppar och galvaniserat stål inklusive vattenmätarkonsol och vattenfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvärsnitt av ett korroderat galvat rör med inre rost och avlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan ju utan vidare se genom röret och godset är tjockt. Det där håller länge än. Det är inte ovanligt att hitta rör där man undrar hur något vatten kan komma fram alls.
 
Krilleman
Vad är det för RSK på Unifixen?

Vet du inte så kanske du kan se någon till text på muttern? (Kopplingen på stålröret till vänster alltså)

Alla tillverkare är inte OK att sätta på tappvatten.
 
M
F Fump skrev:
Har snackat med försäkringsbolaget och anticimex om deras uppfattning och de har inga synpunkter på lösningen nedan på bilden. Galvat - koppar - vattenmätarkonsol - koppar - vattenfelsbrytare - koppar (mässingskopplingar).

Min farhåga är då att kallvattnen löser upp koppar som påskyndar korrossionen i de galvade rören.

Som bonus tvärsnitt på en av de galvade rör som skurits ut. Det hela skall bytas på sikt.

[bild]
[bild]
Ditt rör är ju jättefint! Här är ett som jag bytte för ett år sedan :D
 
  • Hand i skyddshandske håller ett genomskuret rör med synliga rörskador nära en större blå byggnadsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog mest en skrivbordsprodukt att galvade rör skulle rosta mer pga ädlare detaljer. Visst kan man påstå det rent galvaniskt men i praktiken så bryts galvrören ner ändå för det är inte direkt så att de har evigt liv om det inte finns nå ädlare på vägen.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vad är det för RSK på Unifixen?

Vet du inte så kanske du kan se någon till text på muttern? (Kopplingen på stålröret till vänster alltså)

Alla tillverkare är inte OK att sätta på tappvatten.
Broen heter märket. Verkar vara väl ägnad till syftet om man kollar på deras hemsida.

Tack i övrigt för svar. Jag har mest den teoretiska kunskapen och tillgången till det här. Och det verkar inte vara "big no no" i praktiken.

/F
 
Krilleman Krilleman skrev:
Aj då.

Broen har två dokument hos rskdatabasen.

Monteringsanvisning - [länk]
Drift & Skötsel - [länk]

Monteringsanvisningen hänvisar inte till något speciellt.
Drift och skötsel säger dock detta:

:worried:

[bild]
Observant! Vad kan anledningen vara?
 
Krilleman
Materialet!

MMS:s motsvarighet som nämner tappvatten hittar du här. Det verkar finnas en gammal variant på RSKdatabasen och en ny uppdaterad på MMA:s hemsida.

Observera skillnaden
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_133_1541441.pdf
http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/09/4828281_rev5.pdf

Dock så skyltar MMA med CW602 vilket är mässing i kvalitet för dricksvatteninstallationer.
Broen har SIS 5170 (CW614N) vilket verkar vara en sämre kvalitet på mässingen om jag förstår det hela rätt.

Det kanske är det som är skillnaden?

För tryck och temperatur är samma, PN16/120º.

Produklänkar:
http://www.mma.se/produkter/stalrorskopplingarreparationskopplingar/
http://broen.se/All-products/Fittings/UNIFIX.aspx

Men nu kanske det är snudd på rörmokeri-nörderi?!

:cool: (y) :beer:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.