Hittade en H-Tronic WPS 3000 på Conrad som skulle kunna funka. Beror på hur stora sensorerna är. De måste ju få plats i röret tillsammans med sugslangen (50 mm diameter)
Ett sådant här då?T Todderyden skrev:
Är pumpen fast installerad, eller kör du med stickpropp?
https://malmbergsprod.blob.core.windows.net/web/products/4097604/pdf/MS-4097604.pdf
Den funkar säkert fint i ditt fall. Elektroderna är små, bara två ingjutna stift med 10-15 mm mellan. Du sätter fast ett sånt par vid någon stång, rör på de nivåer där du vill ha start/stopp och sänker ner i brunnen.T Todderyden skrev:
Den brunn du har kallas för rörbrunn ofta sådana i grusåsar , ett rör bara rakt ner i marken
Det kommer inte att fungera med något relä start/stopp 10 sek , pumpen kommer inte må bra av dom stopp/start , pumpen är för stor för tillrinningen och ev ett kärl alldeles för litet
Det som kan hjälpa är en mindre pump och ett riktigt stort kärl , så ett magasin kommer till
Det kommer inte att fungera med något relä start/stopp 10 sek , pumpen kommer inte må bra av dom stopp/start , pumpen är för stor för tillrinningen och ev ett kärl alldeles för litet
Det som kan hjälpa är en mindre pump och ett riktigt stort kärl , så ett magasin kommer till
Nivåfunktion för start/stopp som skydd och ev överkapacitet kan man i detta fallet strypa bort på pumpens trycksida med en ventil. Så bör det kunna funka vettigt och säkert fast lite icke "EcoGreen" men marginellt för det fallet.
Klart det går att strypa på trycksidan men är inte bra att strypa för mycket
Det hål du har , där finns ingen plats för vatten , 50 mm med 32 mm inuti blir inte många liter av det .
En kort fråga , varför inte grövre rör som mantel och varför inte djupare hål
Det hål du har , där finns ingen plats för vatten , 50 mm med 32 mm inuti blir inte många liter av det .
En kort fråga , varför inte grövre rör som mantel och varför inte djupare hål
Tack för alla svar. Jag har räknat ut att tillrinningen är ca 250 l/tim. Nu kommer jag att lösa det på ett eller annat sätt. Skall först prova med att strypa på trycksidan, annars får det bli en H-Tronic med i sensorer. En relativt liten kostnad.
I så fall måR rävlyan skrev:
Då måste jag borra nytt hål. Jag tycker att det är onödigt. Jag skall bara habo det till trägårdsbevattning.R rävlyan skrev:
Är det berg i botten på hålet så att ni inte kom djupare ? eller är det en stor sandås där .T Todderyden skrev:
Bara en undran , hålet ger bra enligt dig , tänker på strömmarna till yttre röret , är det bara ett hål i botten på det , ett s,k borrspetshål brukar se ut som ett såll hela vägen ner för att vattnet ska komma in på ett bra sätt från alla nivåer på vattnet
Det är grus hela vägen. Ett plaströr som är perforerat de sista 2 meterna för tillrinningen. Och det är vatten ca 2 meter i röret.R rävlyan skrev:Är det berg i botten på hålet så att ni inte kom djupare ? eller är det en stor sandås där .
Bara en undran , hålet ger bra enligt dig , tänker på strömmarna till yttre röret , är det bara ett hål i botten på det , ett s,k borrspetshål brukar se ut som ett såll hela vägen ner för att vattnet ska komma in på ett bra sätt från alla nivåer på vattnet
Då verkar det som att hålet skulle ha varit lite djupare och grövre , synd att det bara är 50 mm
lite tunt för att gå djupare med att fördjupa det på plats , det är sand/grus så möjlighet finns
Du får prova att strypa på trycksidan och se om det hinner rinna till
lite tunt för att gå djupare med att fördjupa det på plats , det är sand/grus så möjlighet finns
Du får prova att strypa på trycksidan och se om det hinner rinna till
Klicka här för att svara