Hej!
Jag håller på att titta på en besiktningsrapport, där jag undrar om någon kan hjälpa mig med hur man skulle kunna lösa en anmärkning (se bild). Huset är relativt nytt, 2010.

• Del av en besiktningsrapport och bild på en fördelare för golvvärme utan tätskikt eller plaströr runt genomföringar.
Det där är inte utfört enligt de branchregler som gällde 2010. Då kan man ju undra hur resten av installationen ser ut?

Jodå, detta är en värmeinstallation. 2010 fanns det inga regler överhuvudtaget om värmeledningar. Annat än det som gäller genomföringar av tätskikt i badrum.

I senare branschregler kom regler om att värmefördelare måste sitta i utrymme med tät botten, skvallerrör osv, precis som tappvattenledningar. Däremot så får man fortfarande ha dolda oskyddade kopplingar på värmerör, bara inte just fördelaren.

Men 2010 var det godkänt.

• Gilla
AngelFB
  • Laddar…

Bästa svaret

Om man nu ändå vill förbätra det här. Så kan man bygga en balja runt detta, och smeta tätskikt på "golvet mellan rören. Det blir inte riktigt godkänt ändå, eftersom man inte med rimliga insatser kan sätta tätskikts manschetter runt varje rör. Men i praktiken fungerar det. Detta är ju inget utrymme där det kommer att rinna vatten stup i kvarten som i en dusch. Utan förhoppningsvis aldrig, och OM det kommer vatten från en läcka, så är det en kortvarig belastning av tätskiktet.

Fixa också ett skvallerrör, eller elektroniskt vattenlarm.

• Gilla
AngelFB
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jodå, detta är en värmeinstallation. 2010 fanns det inga regler överhuvudtaget om värmeledningar. Annat än det som gäller genomföringar av tätskikt i badrum.
Det är sant - Jag läste fel version av reglerna. :oops: 2007 års regler har bara krav när det är tappvatten, inte värmerör.

• Gilla
AngelFB
  • Laddar…
Tack snälla till er båda!
Ska smeta tätskikt på det och fixa ett vattenlarm.

H hempularen skrev:
Om man nu ändå vill förbätra det här. Så kan man bygga en balja runt detta, och smeta tätskikt på "golvet mellan rören. Det blir inte riktigt godkänt ändå, eftersom man inte med rimliga insatser kan sätta tätskikts manschetter runt varje rör. Men i praktiken fungerar det. Detta är ju inget utrymme där det kommer att rinna vatten stup i kvarten som i en dusch. Utan förhoppningsvis aldrig, och OM det kommer vatten från en läcka, så är det en kortvarig belastning av tätskiktet.

Fixa också ett skvallerrör, eller elektroniskt vattenlarm.
Hej igen!
Skulle du kunna hjälpa mig med att rekommendera det tätskikt du tycker jag ska använda? En djungel där ute...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.