Igår började plötsligt vatten spruta under diskbänken, men som tur var medans vi var hemma. Efter avstängning av vatten och torkning konstaterade jag att det var övergångsnippeln till diskmaskinen som börjat läcka. Den har 2 st 2 mm hål borrade bakom en svart plastring. På insidan av nippeln sitter det ett gummirör som har tätat hålen under åtminstone 6 år. Är det någon som har sett en sån här nippel och vet vad funktionen ska vara bra för? Jag har nu naturligtvis bytt till en hel nippel utan hål men undrar vad den nippeln som satt där egentligen ska användas till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte se riktigt hur nippeln ser ut , men det brukar sitta en s.k. strypnippel i anslutningen
som ska släppa igenom en viss mängd vatten ( flöde )
Har sett färger på dom röd , gul svart , där varje färg har ett visst genomsläpp
Detta för att det inte ska spola i för mycket vatten på en gång utan bli lite mer försiktigt
som ska släppa igenom en viss mängd vatten ( flöde )
Har sett färger på dom röd , gul svart , där varje färg har ett visst genomsläpp
Detta för att det inte ska spola i för mycket vatten på en gång utan bli lite mer försiktigt
Jo, nog kan det vara en strypning, men jag förstår inte varför det är är hål i nippeln så att vattnet kan spruta ut. Den svarta plastringen styr ned vattnet mot den större gängan. Gummit på insidan som tätar hålen är tunn och konisk så jag kan tänka mig att den är gjord för att släppa ut vattnet om vattenflödet går åt fel håll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Ser ju nästan ut som en ballofix, utan ventilkulan.
Måste ju vara något, eller del av något, som kommit på avvägar?
Del av ett återsugningsskydd som ska sitta på något annat, som någon tagit i okunskap istf rätt nippel?
Del av ett återsugningsskydd som ska sitta på något annat, som någon tagit i okunskap istf rätt nippel?
Diskmaskinen är en AEG F78020VI1P, men jag kommer inte ihåg om den följde med diskmaskinen eller om jag köpt nippeln hos den lokala vvs-handlaren. Men det är jag som anslutit diskmaskin så jag har inte direkt någon att annan att skylla på.
Vanlig trio-bussning 20x15 med planpackning fungerar kalasfint för ändamålet!
https://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/overgangsnipplar/rsk-8186778-overgangsnippel/
87-225 hos biltema är samma:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/klamringskopplingar/overgangskopplingar-2000033275
https://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/overgangsnipplar/rsk-8186778-overgangsnippel/
87-225 hos biltema är samma:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/klamringskopplingar/overgangskopplingar-2000033275
Klicka här för att svara
