Brandpost till egen brunn?
Hej,
Har borrat ny brunn som ännu inte är inkopplad. Funderar på om man skulle kunna koppla på brandpost eller liknande vid borrhålet för att snabbare kunna fylla vattentankar till djuren och liknande.
Någon som gjort något liknande?

//Frida

(Har smugit runt på Byggahus bra länge nu, så tänkte det var dags att skaffa konto, och varför inte passa på när jag har en fråga :) )

Om vi antar att du har pumpen nere i hålet, så kan du iofs. få upp vatten där. Men den styrs ju i så fall av tryckbrytaren på din hydrofor, som gissningsvis inte står vid hålet. Därmed så startar inte pumpen bara för att du öppnar en kran vid hålet. Jag tror att du behöver koppla in dig efter hydroforen.

Man kan kanske tänka sig en lösning med en extra manuell strömbrytare för pumpen, där vid brandposten, och lita på att säkerhetsventilen löser ut om man skulle köra pumpen utan att ha öppnat brandposten.

Tack @hempularen för tankarna. Får ta en diskussion med min VVS:re och installatör och se om de har någon bra idé. I dessa tider av torka/kommande torka känns det extra bra om något skulle hända...

Så länge det inte sitter en backventil mellan hydroforen och pumpen så kommer det att funka utmärkt.

• Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Backventilen brukar vara monterad på pumpen, som en anslutningen till slangen på pumpen.
Du kan ansluta en kulventil och en klokoppling (38mm) på inkommande ledning mot hydrofor och tappa vatten på det sättet.
Nackdelen är du tömmer din tank på vatten samtligt, så vilken påverkan det får på resten av hushållet får du avgöra lite själv.

Om du monterar en backventil innan tanken, och monterar tryckströmbrytaren på ett grenuttag mellan tankens backventil och pumpen så kommer pumpen köra och du slipper tömma tanken vid uttag på brandposten.

Beroende på tillrinningen i brunnen så är båda lösningarna direkt dumma då brunnen kan tömmas helt om pumpen är snabbare än tillrinningen.
Då är en stor tank bättre, med en klenare dimensionerad pump som inte pumpar upp mer än tillrinningen på brunnen.

De flesta hus har ingen vattentank alls utan är helt beroende av trycket i hydrofor samt mängden vatten som ryms i vattenrenare, hydrofor samt i ledningarna. Jag ser ingen anledning till att inte ta ut vatten nära brunnen så länge som utflödet i denna kran är mindre än kapaciteten på pumpen.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vattenrenaren tillför ingen lagringskapacitet.

D Daniel 109 skrev:
Vattenrenaren tillför ingen lagringskapacitet.
Inte för att mata ut via tryck i ledningen, men den rymmer väldigt mycket vatten när man tömmer systemet. Samma sak gäller ledningarna...

Jag hade kunnat vara tydligare.

Tack alla!
Är ju ingen som dissar min idé i alla fall :)

Det fungerar troligen väl om man betänker det som redan sagts om backventiler och tillflöde i brunnen, men förutom det ska du tänka på att vattenposten behöver vara självdränerande så den töms på vatten när du stänger av den på hösten.

En sådan vattenpost kostar klart mer än alternativet som är en självdränerande kran genom husväggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.