Jag har en tryckströmbrytare som är inställd på att slå till vid 2 bar och ifrån vid 4 bar.

Nu har den ibland börjat slå till vid lägre tryck (runt 1 bar).

Vad kan det bero på och vad bör jag göra? Tryckvakten är cirka ett år gammal och är TBE 3.
 
  • En tryckströmbrytare inställd mellan 2 och 4 bar med fjäder och ledningsanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckströmbrytare TBE 3 med synliga ledningar och kopplingar, monterad vid rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer som visar ungefär 1 bar tryck med rörledningar och ventiler i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Handlar det om en hydrofor?
Kan manometerns anslutning börjat sättas igen? Följer den med hela vägen upp till 4 bar? Prova med en annan manometer.
Har ingen aning om TBE 3 är någon tillförlitlig tryckvakt.
 
D Dauen skrev:
Handlar det om en hydrofor?
Kan manometerns anslutning börjat sättas igen? Följer den med hela vägen upp till 4 bar? Prova med en annan manometer.
Har ingen aning om TBE 3 är någon tillförlitlig tryckvakt.
Ja det är en hydrofor: Den följer med hela vägen till 4 bar.
 
Du får helt enkelt höja tillslagstrycket så du får 2 bar som du önskar. Det är inga precisionsinstrument och vill du ha skalan att stämma (om du litar mer på manometern) går den ju lossa och skjuta i avlånga spåret vid fästskruven. Att den har ändrat sig lite är inget konstigt och samma med att den stämmer sämre så här lågt i området den går att ställa.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.