KalleKe
tänkte börja montera vattnet under kvällen i det nya badrummet men blev lite osäker när jag passade ihop prylarna.

Slangen är LK pe-x universal x16x2,2
Ballofix rsk 2054392 anpassad för 16x2,0-2,25

Men när jag för mässings ”huven” (bild 2) över röret så känns det oerhört lös och det känns inte som om O-ringen över huvudtaget tätar mot insidan av röret.

Är jag rätt ute och kommer den spänna så pass över röret att det blir tätt? Vad säger panelen?

Eller är detta helt fel prylar för ändamålet vad jag kunnat läsa mig till skall det passa ihop.

VVS-installation med en LK PE-X slang kopplad till en Ballofix-ventil och mässingshylsa, osäker passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en mässingsballofix med löstagbar huv och synlig O-ring framför vita kakelplattor.
Skapa konto

Krilleman
Vad är det för prylar du har köpt mer exakt? :thinking:

KalleKe
  • Gilla
vefyra
  • Laddar…
KalleKe
Skulle tro att det är denna som ingår i väggbricksatsen men det står inte exakt vad det är

https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-kopplingsset-f-pex-alupex-16x2-0-2-2/

Kan tillägga att om jag inte kalibrerar och gradar rören med nedanstående verktyg så sitter den som en smäck i röret. Så jag tycker slappheten uppstår efter kalibrering av röret innan jag gjort så kännns det mer stabilt.

• Svart plastverktyg för kalibrering och gradning av rör som ligger på ett grått underlag.
    Skapa konto
KalleKe
Försökt följa allting slaviskt till punkt och pricka samt sett till att allt material skall passa men min magkänsla säger ändå att det sitter alldeles för löst.

Brukar plaströrsadaptern (som jag läst till mig att den heter) sitta ganska löst i röret eller skall den passa som ”handen i handsken”?

KalleKe
Allting ihop skruvat och höll tätt vid första åtdragningen. Sämjan oroade mig i onödan. Tydligen så spände den pt så mycket så det var inga problem :)

Krilleman
Toppen! (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.