På grund av torkan i sommar har det varit ovanligt låg nivå i den gamla grävda brunnen som används till bevattning. Jag har en dränkbar pump i brunnen och har kört den med droppslangar ca 20 minuter om morgonen, tills nivåbrytaren på pumpen har stängt av pga. låg vattennivå (det är då ca 40 cm vatten i brunnen). På kvällen har nivån stigit igen och jag har kört ca 20 min till.

När jag berättade detta för en bekant häromdagen så fick jag höra att man skulle passa sig för att tömma en grävd brunn, för då kunde den sina helt och aldrig återhämta sig.

Min första reaktion var att detta låter som en myt, men samtidigt tror jag att jag har hört det förr. Har försökt Googla på detta, men hittar inget vettigt. Man tömmer ju dessutom grävda brunnar för rengöring osv. ibland.

Är detta en myt eller finns det något belägg för att det skulle vara skadligt för en grävd brunn att tömmas eller upprepade gånger sänkas till en låg nivå då det råder torka och låg grundvattennivå?

Det är en myt. Naturligtvis påverkar man grundvattennivån av att tömma brunnen, men nivån i brunnen är ju durekt kopplad till grundvattennivån, inte historiska nivåer i brunnen. En annan myt är att man kan locka dit vatten genom att fylla på den.

D Daniel 109 skrev:
Det är en myt. Naturligtvis påverkar man grundvattennivån av att tömma brunnen, men nivån i brunnen är ju durekt kopplad till grundvattennivån, inte historiska nivåer i brunnen. En annan myt är att man kan locka dit vatten genom att fylla på den.
Man skulle ju dock kunna tänka sig att i områden där man går under den historiskt lägsta grundvattennivån (som etablerats vid islossningen och påverkats av framförallt landhöjning) skulle ett överutag av vatten kunna pressa samman de vattenbärande sedimentlagren. De skulle då få svårare att bära och transportera vatten, och man kan då permanent minska vattenutagskapaciteten. Detta ses på flera håll i världen, bland annat Shanghai har sjunkit många meter på grund av för stort uttag - vilket aldrig går att återställa.

Sen om detta är relevant för en grund grävd brunn vet jag inte.

Det gäller för porösa berggrunder på rellativt stora djup. Då kan de vattenförande utrymmena kolapsa av tyngden när vattentrycket försvinner. Det vedför i sig nte lägre vattennivå, men mindre vatten. Det här är inte alls rellevant för en grävd brunn i Sverige.

harry73
Det skulle kunna funka på samma sätt med torv och lera. Torkar torv och kommer det i kontakt med syre, för multar det (oxiderar) och försvinner i princip helt. Lera blir kompaktare när det torkar, som leder till sättningar som inte heller går att återställa.
Sedan tror jag att det är viktigare i allmänheten att grundvattennivåerna som helhet inte blir för låga. att tömma brunnen på morgonen varefter den fylls igen under dagen borde inte ge jorden den tid att torka helt och hållet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.