Hej,

Bygger ett badrum i gammalt hus, det kommer bli det enda badrummet. Storlek 5m2.

Detta badrum kommer har badkar/dusch, handfat, toalettstol.

Avståndet (rörvägen) till "pannrummet" är cirka 4,5 till 6 meter.

Jag vill använda någon form av rör-i-rör, men är osäker på vissa saker, hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor nedan.

1, Vilket fabrikat ska jag välja för PEX? Jag kommer på sikt även bygga kök och radiatorslinga till hela huset.

2, Är det en fördel om jag köper rör-i-rör som är isolerade utanpå ytterröret, för både varmvatten och kallvatten?

3, Bör jag även använda isolerade rör för golvvärmen?

4, Bör jag använda en fördelarlåda och sätta i badrummet, eller kan jag köra rör från varje förbrukare ner till pannrummet och på så sätt slippa fördelare i badrummet, samt eventuellt nyttja bättre flöden?

5, Vilken diameter på rör bör jag använda till badkar/dusch, handfat, toalettstol?

6, Vilken diameter på rör bör jag använda till golvvärmen?

7, Angående golvvärmen, kan jag dra samma rör som ligger ingjutet i golvet, hela vägen ner till pannrummet utan några skarvar? Vart börjar jag i så fall med ytterslangen i närheten av den ingjutna slangen? Eller måste detta komma upp i ett fördelarskåp i badrummet?

8, Radiatorslingan ska mata 6-8st element och jag behöver kunna ta ut 6500 - 7500 watt. Ska jag använda isolerade rör även här? Vi har 10cm isolering i väggarna och rören kommer ju ligga nära ytterväggen, dock på varma sidan, i bjälklaget. Det är varm källare under.

9, Vilken diameter på rör till radiatorslingan?

10, Kan jag dra ett rörpar från varje element ner till pannrummet och sätta fördelaren där? Längsta sträckan blir rörvägen cirka 7-9 meter.

Någon med lite input? :sweat:

Om du har källare under är det underbart. I mitt badrumsprojekt drog jag alla vv och kv rör från tappstället rakt ned genom källartaket och kopplade ihop dom därnere utan dyr fördelarlåda. Ballofixer hjälper att sektionera. Jag använde prisol istf RiR för jag gillar Cu-rör mycket bättre.
Hänger radiatorslingan ihop med badrummet eller är det ett aannat projekt? Om radiatorslingan går i taket genom uppvärmd källare behöver du egentligen inte ha någon isolering där. Men isolering (rörskal) är såpass billig så det är lika bra att sätta upp. Om man förutser en situation där källaren ska vara mycket kyligare än den uppvärmda övervåningen så är det bra med isolering.

• Gilla
spaxx
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om du har källare under är det underbart. I mitt badrumsprojekt drog jag alla vv och kv rör från tappstället rakt ned genom källartaket och kopplade ihop dom därnere utan dyr fördelarlåda. Ballofixer hjälper att sektionera. Jag använde prisol istf RiR för jag gillar Cu-rör mycket bättre.
Hänger radiatorslingan ihop med badrummet eller är det ett aannat projekt? Om radiatorslingan går i taket genom uppvärmd källare behöver du egentligen inte ha någon isolering där. Men isolering (rörskal) är såpass billig så det är lika bra att sätta upp. Om man förutser en situation där källaren ska vara mycket kyligare än den uppvärmda övervåningen så är det bra med isolering.
Hej Thomas,

Ja jag bygger även nytt pannrum, så min tanke är att ha två fördelarskåp där.

Ett som är för varmvatten och kallvatten och samtliga förbrukare i huset går direkt mot detta skåp.

Och ett annat fördelarskåp som är till för vattenburen värme, så som radiatorer och golvvärme. Och på samma sätt så går alla förbrukare direkt mot detta skåp.

Någon med mer input? :)

Vilken diameter på rör bör jag använda till badkar/dusch, handfat, toalettstol?

Det beror helt på rörlängden. Till toan räcker alltid 12 mm för cisternen fylls i alla fall. Samma gäller till tvätt för där är flödet sällan så stor att större rör behövs. Men om rörlängden från tvätt till matarröret är större än ett fåtal meter bör man överväga 15 mm. Ju större rör till vv är ju längre tid tar det tills varmt vatten kommer fram och ju mer varmt vatten slöser du bort. Dusch 15 mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.