Hej
Jag håller på att byta avloppsstammen i min källare och har en fundering angående påkoppling av rör till huvudstammen. I rummen som ska kopplas på finns två golvbrunnar samt ett rör för handfat och innan handfatets vattenlås, avlopp till tvättmaskin. Tanken är att från huvudstammen ha en förgrening till 75mm för båda golvbrunnarna. Då till frågan, finns det någon för- eller nackdel att koppla på sig till samma avstick för handfat och tvättmaskin eller bör man göra ett eget avstick från huvudstammen för dessa? Jag har satt de båda alternativen i olika färger.
Jag har sedan ytterligare en fråga jag passar på att fråga, har jag fattat det rätt att det inte finns något krav att ha golvbrunn eller fall i samma rum som tvättmaskin? Som jag förstår det så finns där krav på tätskikt, vilket jag kommer skippa i och med att detta är i en källare. Sedan står det att ifall man har golvbrunn så ska man som minst ha fall lokalt vid brunnen. Alltså kan jag i min källare skippa golvbrunn och gjuta golvet plant och koppla på tvättmaskinen via handfatets avlopp som går direkt ner i ett rör?
MVH
Jag håller på att byta avloppsstammen i min källare och har en fundering angående påkoppling av rör till huvudstammen. I rummen som ska kopplas på finns två golvbrunnar samt ett rör för handfat och innan handfatets vattenlås, avlopp till tvättmaskin. Tanken är att från huvudstammen ha en förgrening till 75mm för båda golvbrunnarna. Då till frågan, finns det någon för- eller nackdel att koppla på sig till samma avstick för handfat och tvättmaskin eller bör man göra ett eget avstick från huvudstammen för dessa? Jag har satt de båda alternativen i olika färger.
Jag har sedan ytterligare en fråga jag passar på att fråga, har jag fattat det rätt att det inte finns något krav att ha golvbrunn eller fall i samma rum som tvättmaskin? Som jag förstår det så finns där krav på tätskikt, vilket jag kommer skippa i och med att detta är i en källare. Sedan står det att ifall man har golvbrunn så ska man som minst ha fall lokalt vid brunnen. Alltså kan jag i min källare skippa golvbrunn och gjuta golvet plant och koppla på tvättmaskinen via handfatets avlopp som går direkt ner i ett rör?
MVH
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser inga större problem i att koppla handfat och tvättmaskin till samma rör som golvbrunnarna frågan är dock hur långt det är mellan de olika delarna. Det finns en liten risk att du kan tömma golvbrunnarna när du spolar i handfat eller tvättmaskinen.
Är golvbrunnarna i samma utrymme? Behöver du verkligen två stycken?Jag hade satsat på att få till ett lokalt fall kring golvbrunnarna, finns inget drygare än att man har golvbrunnar och måste ta fram skrapan för att bli av med vattnet som står kvar på golvet.
Är golvbrunnarna i samma utrymme? Behöver du verkligen två stycken?Jag hade satsat på att få till ett lokalt fall kring golvbrunnarna, finns inget drygare än att man har golvbrunnar och måste ta fram skrapan för att bli av med vattnet som står kvar på golvet.
Det är cirka 2,5m rör mellan handfatet och där jag kan koppla det på brunnarnas stam. Hur påverkar den längden det problem du nämner?
Ena brunnen är i en dusch, andra i bastun och handfatet och tvättmaskinen i relax/tvättstugan intill dessa. Fall kommer finnas i såväl dusch som bastu där jag tänker ha vatten på golvet. Tanken är att skippa golvbrunn i relaxen om det är möjligt då jag inte ser att det finns behov för det där. Det lilla vatten man får på golvet bör snabbt torkas upp av golvvärmen och att spola golvet för att rengöra känns inte heller nå vidare i och med att man saknar tätskikt där ändå.
Ena brunnen är i en dusch, andra i bastun och handfatet och tvättmaskinen i relax/tvättstugan intill dessa. Fall kommer finnas i såväl dusch som bastu där jag tänker ha vatten på golvet. Tanken är att skippa golvbrunn i relaxen om det är möjligt då jag inte ser att det finns behov för det där. Det lilla vatten man får på golvet bör snabbt torkas upp av golvvärmen och att spola golvet för att rengöra känns inte heller nå vidare i och med att man saknar tätskikt där ändå.
I Uponors tekniska handbok står mycket nyttigt, bland annat i denna länken om avlopp: https://www.uponor.se/-/media/count...mhusavlopp/uponor-inomhusavloppssystem-pp.pdf
Så som jag tolkar det ska det inte vara några problem med luftningen, däremot kanske du ska gå upp i dimension och lägga 110mm den första biten av ledningen?
Så som jag tolkar det ska det inte vara några problem med luftningen, däremot kanske du ska gå upp i dimension och lägga 110mm den första biten av ledningen?
Klicka här för att svara