Hej, har varit "smygmedlem" ett tag och samlat på mig kunskap för att nu i sommar dra igång projektet här hemma att bygga om del av garaget till tvättstuga / värmecentral. Detta är således mitt första inlägg här och hoppas jag kan få lite hjälp med några problem jag står inför.

Första problemet.
Jag har grävt in från brunnen och till huset och bilat mig genom plattan på garaget (oisolerad betongplatta på mark). Nuvarande lösning är att det går 32mm PEM-slang från brunnen till huset där varmvattenberedare och hydropress finns. I min iver att komma igång köpte jag ett Maxitherm kulvertrör med 32+32/28+22. Min tanke var att köra tappvatten i 32:orna och för att inte få för lång väntetid på varmvatten, varmvattencirkulation tillbaka i 28 eller 22. Nu inser jag att 32:orna inte egentligen är avsedda för tappvatten utan värme och således endast specade för 6 bar. Jag har ungefär 4 bar vid hydropressen nu sådet borde ju vara ok ändå. Är det något annat problem med att använda värmerören till tappvatten?
Alternativet är ju att köra de avsedda 28+22 för tappvatten och lägga nåt tappvattenrör i en av 32:orna för återcirkulationen men oklart om flödet blir tillräckligt (har dock inga som helst problem med nuvarande 32mm PEM-slang). Förövrigt blir det ca 10 m slang från brunnen och sen ytterligare ca 15 m kulvertrör till huset.

Nästa problem. När grundfrågan hur kulvertröret ska användas på bästa sätt är besvarad uppstår nästa problem. Hur kommer jag in på bästa sätt med kulvertröret och hur ansluter jag bäst till mediarören?
Blev rekommenderad att tvättstugan inte ska ha tätskikt då den ligger på oisolerad platta, dock kommer det finns avlopp till tvättmaskin och golvbrunn. Vad rekommenderas med kulvertröret? Ska den tas in "hel" genom plattan vertikalt? Känns inte helt ok att gå vertikalt genom golvet inne i tvättstugan även om det inte finns tätskikt. Är det bättre att gå in i själva tvättstugan genom en vägg för att slippa genomföringar i golvet? Någon annan lösning som är vettig (gjuta upp en klack där genomföringarna kan göras ovan golv)?

Tacksam för synpunkter och råd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.