Vatten & Avlopp
Irouza: Vi har kommunalt vatten, har fått på en rensbrunn på avloppet, så ska prova med det.. Tack så mycket!
rävlyan: Skit i blandarens termostat då det fanns VV i källaren
hahalj: Verkar ju vara helt omöjligt att få någon att svara på blandningen mellan MG och AG. Det går köpa färdiga blandningar eller kit med det som behövs, men att få nån att svara på om det ska blandas 50/50, 60/40 eller nåt annat verkar omöjligt. Ja ja, kanske inte är så viktigt, eftersom man ändå måste fylla på regelbundet med AG då det förbrukas kanske det ska vara en mindre
Anonymiserad 168520: [citat] Problemet som redan nämnts i tidigare inlägg är att kommunen/kommunala vattenbolag oftast kräver golvbrunn i rum med inkommande vatten. Det kan också påverka försäkringsbelopp vid skada om du tagit bort golvbrunn. Så det går givetvis att ta bort men det finns risker. Om du har planer på grävarbete ute kan det vara lämpligt att se över var inkommande vatten går och därefter
mogge_73: Dom billigaste ph-filter är oftast uppströmsfilter, då är det viktigt att man har omsättning på vattnet för att kalken inte skall brännas ihop. Står vattnet still längre perioder är det bättre med automatik som backspolar filtret med jämna mellanrum.
etompau: [citat] En blocknyckel i rätt storlek eller en tygtrasa runt muttern innan du vrider med polygripen.
Danijelce93: Ja vi väntar på att få göra ett stambyte men det är svårt att få tag i någon innan slutet på året hos oss så vill åtgärda problemen innan iaf tillfälligt så det inte blir världens översvämning så fort man spolar :) nja problemen har inte vart så lång tid ca en månad men eftersom de blir stopp så ofta så har jag vart tvungen att ringa flera firmor tråkigt nog.
hahalj: Nu har jag kommit till ett avslut med just detta lilla problem och tänkte det kanske kunde vara intressant om nån i framtiden letar efter en lösning på detta . Efter att ha läst på hur mitt filter egentligen fungerar i samband en del andra strul jag har så vet jag nu att tanken är att behållaren med kaliumpermanganat fylls på med vatten under backspolningsprocessen. Kaliumpermanganatet
Danijelce93: Vi behöver byta stammar i vårt hus då inget är gjort sedan byggstart och stopp bildas konstant. Vad ligger kostnaden på för ett stambyte plus renovering av badrum? Nu snackar vi ungefärliga summor. Grävning på gården ska ju ske samt bilning inomhus. Vi har badrum och kök på övreplan men önskar ett till på källarplan.
elpaco: Lägg golvet över, men markera brunnen. Sedan sågar du upp ett hål ovanför och passar in ett snyggt lock. Varför inte ursågad bit på nedsänkt gångjärn? Bygg bort eventuellt mellanrum under så att inte locket knäcks om man går på det.
rävlyan: Är det ett 110 rör så är det bra , tänk till före då , om du i framtiden vill ha toalett i huset Lämpligt då att förbereda med ett 110 rör upp i plattan , det kan sättas en plugg i och täckas över Glöm då inte att mäta in centrum exakt och göra en ritning som förvaras på säker plats för framtiden
Stadsfiskalen: Företaget har ett aktuellt skuldsaldo. Det kan ju göra att man råkar slinta med fingret mer än vanligt, när man skriver en faktura.
Staffans2000: Om du bor avsides föreslår jag att du helt enkelt låter den lilla mängd vatten rinna ut på marken där det passar. Koppla absolut inte in kommunen! Staffan
Anonymiserad 180794: Gammal tråd men ni som är yrkesverksamma och har varit boende när stambyten gjorts, hur har ni på bästa sätt täckt allt för att undvika damm?de kommer att hålla på i badrummet som är invid hallen. Resten av lgh kommer sällan att öppnas upp, det finns dörrar som avskiljer hall och badrum från resten av lgh. Planen är att stänga dörren och plasta in den. Den kanske öppnas fem ggr
norfre: [citat] Ja, dimensionerna framgår av länkarna och de är ju riktiga, men nipplarnas "bygghöjd" framgår inte vad jag kan se. Alltså klarar jag inte att lista ut hur många nipplar jag behöver för stt förlänga tillräckligt långt.
tgr_se: Den går ut i sidan under jorn för att den inte ska frysa på vintern. Det brukar vara en koppling så slangen i brunnen kan lyftas upp. Den kan vara otät eller så läcker det markvatten in via hålet. https://www.rinkabyror.se/artikel/enkeladapter-25r/
13th Marine: Vår är på 30m, men det kan vara för tillrinningens skull.
RealElwood: Lösningen blev såklart praktisk. Rörmokaren frilade och lödde ihop rören och provtryckte, sen gjöt vi igen allt och firade med en varm dusch.
hscn: Funderade eftersom jag upplever Rinkaby som väldigt pålitliga kvalitetsmässigt. Googlade, hittade en intressant sida, verkar vara samma fabrikat som Rinkaby säljer, naturligtvis kan plastanslutningar fungera också om de är av "rätt" kvalitet. http://www.vattensystem.se/patronfilter.htm Jula har ibland bra priser även på kvalitetsvaror men deras lågprissortiment skulle jag på inga
Krilleman: Då temperaturen inte är så hög så går det fint att koppla denna med PEX!
Olaf3: Uppdatering. Tack för alla inlägg och goda råd. Nu läcker det inte längre. Jag har funderat på inläggen här och bestämde mig för att felet måste vara knivrits. Monterade ihop igen och drog åt som f-n med större verktyg än förut. Och sen drog jag åt lite till så att kopparn blev att deformeras plastiskt en aning. Nu är det tätt. Vattnet som läckte pressades ut under skärringen
Davvve_: [citat] Det har inte varit helt isär, utan det satt fast någorlunda tills dom drog isär röret helt. Vi har inte känt någon lukt alls. EDIT: Och nu när jag tänker efter luktar det inte något nu heller, trots att det inte sitter på ordentligt och att ledningen är öppen in till oss...
rävlyan: Då har dom kommit underfund med att något är fel , med en så stor diff på arbetstrycket , men det är ju vid din installationstid och manual som gäller inte dagens värden , så där får dom nog backa , stå på dig om det och hänvisa till den specifikation som tillhandahölls då Hur var det med start/stopp ofta och korta lägen , tänker på tryckstötar som kan bli
Anna_H: Exemplarisk tråd, tydlig frågeställning, kort och koncist svar med lösningen. ;)
dyckert06: Hej Är på plats, men blev mkt osäker, efter att öppnat systemet, kom varmvatten på föreslaget ställe att ansluta blandnings ventilen, V1-2 ? Här tömmer man varmvatten, är det inte risk att jag drar varmt vatten baklänges in i blandningsventil? Borde inte blandningsventil ta kallvatten innan V1 via t-rör?, det kom med extra backventil att sätta direkt i röret (typ stödhylsa) för
rävlyan: Är hålet 120 m och du får ut 24 000 L / timme så är det rätt eftersom du bor i Skåne , det är inget ovanligt på dom breddgraderna , grannen har 12 000 L/timmen , marken är som en tvättsvamp där det bara rinner till , kanske du bor på Alnarpsströmmen som går under stora delar av Skåne Sök på Alnarpsströmmen så får du ra svar på din fråga , samt kolla in andra borrhål här