I tvättstugan i källaren kommer avloppsstammen från dusch och toa ovan ner.
Avloppsstammen sitter intill dörren. När vi flyttade in upptäckte jag att tröskeln var rutten, antog att det berodde på vatten från tvättstugan. Under tröskeln var det fuktig sand som luktade sjöstrand, men inte toa. Antog att plattan var borta eller väldigt tunn just där och det därför helt enkelt var sand och fukt från marken. Jag gjöt en ny tröskel som aldrig verkade vilja torka. Nu är jag där och river igen då väggen utanför ska målas. Det visar sig att de första 1-2 dm av väggen också är lätt fuktiga och luktar sjö, inte toa.

Till slut till frågeställningen:
Kan det vara något litet hål i avloppsstammen där det sipprar ut vatten?
Kan det vara så att de misslyckats med gjutningen runt avloppsstammen och att det därför saknas betong vilket gör att fukt vandrar upp i väggen?
Borde det inte lukta riktigt illa om det är avloppet som läcker?

Huset byggt -64.

ja avlopp brukar lukta lite i bland mest faktist när det blåser ut luft. ur det Om det är blött får du kolla värmesystemet tappar det vatten är där radiator i närheten tex. går där kall varm vatten rör i närheten ? annars e ju att du tar detta med försäkringsbolaget så att det görs en fuktmätning det kan bli en stor grej av detta lilla. men behöver heller inte vara mer än markfukt i heller eller ett läckande avloppsrör.. Du får ta fram och titta se om du hittar något som läcker eller filma avloppet

En filmning av avloppet är väl också på sin plats, kan vara gjutjärnsrör och de rostar.

Protte

Visst är det gjutjärn. Det finns inga vattenrör i närheten.

Hej !

Har ett hus ifrån sent 30 tal där det var gjutjärnstam som gick ner i källargolvet.
Hadde samma problem som du.Det visade sig att från källargolvet och ner så var det betongrör där då
själva "stosen" var sprucken,så varje gång man spolade så sipprade det ut några proppar vatten.

Tommi

Tander skrev:
Hej !

Har ett hus ifrån sent 30 tal där det var gjutjärnstam som gick ner i källargolvet.
Hadde samma problem som du.Det visade sig att från källargolvet och ner så var det betongrör där då
själva "stosen" var sprucken,så varje gång man spolade så sipprade det ut några proppar vatten.

Tommi
Luktade det något kring läckan?

En vild gissning är att eftersom en väldigt stor del av det man spolar ner är rent vatten så luktar det ingenting. Jag har också nåt problem förmodligen, där avloppet uppifrån går ner i källarplattan. Betongen är alltid lite mörkare där på golvet så antingen är det att det läcker lite i nån skarv i plaströret nånstans synligt och rinner ner (har inte sett nåt) eller så är det kanske nåt rosthål i gamla rören i golvet. Eller ingenting alls... Har inte gjort nån fuktmätning men det känns lite lurt.

Hej !
Det fanns ingen lukt utan det var endast fuktigt och ville aldrig torka upp.
Bilade upp hela stammen i källaren och la ner plaströr i stället

Tommi

Blir nog tvungen här också vart efter, lossade ett renslock som sitter strax ovanför aktuellt område, det ser ut som om vi har cementrör i källargolvet, all slät yta i böjen är avskavd. Lyfte också inspektionsluckan i pannrummet (troligtvis första gången på 48 år) där utgående avlopp sitter, 80 cm under plattan! Inte helt skoj att bila/gräva ner dit.

Hej igen !
Det är lite jobb,men det gick lättare än jag trodde.
När jag kom till yttervägg så låg även mitt på det djupet men det var bara fylle undet betongplattan
så det gick ändå ganska lätt.
Det tunga var att få ut allt från källaren i hinkar och jag tror att jag bar ner ca:3 ton med sand och betong

Lycka till

Har liknande problem, luktar inte bajs bara instängd källare typ

Jag har ett torrt rum i källaren som är inrett men kommer ingen luft från kyrpgrunden så där luktar inget

Det låter även som det droppar lite överallt men ingen fukt i taket
I krypgrunden är där inga vattenpölar men det är precis som färsk fuktig jord och man ser en hel del kryp
Kan det vara maskar som gör att det låter som dropp? Borde vara ett vanligt fenomen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.