19 186 läst ·
43 svar
19k läst
43 svar
Oljud från vattenrör trots avstängt vatten?
Tack Björn,har testat med att bryta all ström utan resultat!Björn Melander skrev:
Jaaaa måste försöka tänka på allt möjligt och omöjligt! Till och med tanken att nåt skit fastnat/gått sönder i skorstenen...R rävlyan skrev:
Men du verkar ha koll på grejerna så där försvann ett spår snabbt! Har pratat med en akustikkonsult idag som jag nog anlitar nästa vecka så får han försöka lokalisera eller iallfall mäta ljudet och se vad det kan ge!
Redigerat:
Hej! Hur går det med oljudet i huset?
Vi har precis samma problem som ni
och vi vet inte vad vi ska göra mer. Har precis som ni stängt av allt men det låter i alla fall. Vi har också fjärrvärme och de säger därifrån att det inte kan vara den som låter men jag undrar jag...
Hoppas ni blivit av med ljudet och kan dela med dig av lite råd.
och vi vet inte vad vi ska göra mer. Har precis som ni stängt av allt men det låter i alla fall. Vi har också fjärrvärme och de säger därifrån att det inte kan vara den som låter men jag undrar jag...
Först får jag börja med att beklaga er situation =/ Vi har levt i detta nu i ett halvår...förstår inte hur vi har lyckats behålla förståndet,trodde jag skulle bli tokig redan efter två dagar med ljudet! Och öronproppar stänger inte ute det,utan snarare förstärkes det när andra ljud sållas bort!H Helab skrev:Hej! Hur går det med oljudet i huset?
Men för oss så är nog problemet snart löst,vi har äntligen fått svar på vad som låter-ett trasigt fläktsystem hos ett företag som ligger fågelvägen drygt 500 meter från vårt hus!
Då det är trafik och andra ljud ute så har det inte hörts utomhus nära huset!
Men detta lågfrekventa tjut har tagit sig in i huset och förstärkts här inne! Helt otroligt hur det verkligen kan låta som att det är inne i huset,trodde inte det var möjligt att det kom utifrån så här!
Då vi varit i kontakt med företaget så "håller de på " och ska byta/laga det. Men då det dragit ut på tiden så har vi nu kopplat in miljöförvaltningen och gjort en anmälan för att det ska bli gjort!
Hade tänkt dela med mig av detta framöver när det blivit åtgärdat och oljudet borta,men måste ge er lite hopp redan nu!
Med facit i hand så skulle vi ha ringt miljöförvaltningen redan i våras ! Men vi trodde ju att ljudet kom inifrån huset och all felsökning både hos oss och grannar(trasig fjärrvärmeventil hos granne) drog ut på tiden speciellt under sommarsemestern =/
Så har ni några företag i närheten? Ljudet låter högre,lägre och olika hos oss beroende på både väder och vind... och beroende på hur deras fläkt går upp och ner.
Kommunen kan hjälpa er med att mäta och lokalisera ljudet om ni inte hittar källan utomhus själva! Vid samtal med akustiker så fick vi veta att det oftast är takfläktar ute vid dessa problem.
Men om det inte skulle vara det i ert fall: om du läst hela tråden så har Rävlyan skrivit om att det ev kan bildas turbulens ute i gatan i fjärrvärmerören,och då vi också mailat med varandra om detta så tipsade han om turbulens ute i avloppsrören. Då vi haft fjärrvärmetekniker här 6 ggr och pratat med de mycket så har vi också fått berättat för oss om att det i undantagsfall kan vara en öppen/trasig ventil i annat hus flera hundra meter bort som ställer till med detta!
Jag lider med er och denna ovisshet!!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
H Helab skrev:Hej! Hur går det med oljudet i huset?
Här är länk till en rapport om lågfrekvent buller som kommunen hjälpte ett boende i Gråbo att lokalisera genom ljudmätningar.
Källan visade sig vara en takfläkt 300 meter bort.
Det var efter att vi hittade denna skrivelse på nätet som vi började leta runt ute i vårt bostadsområde igen OCH hittade missljudet!
https://www2.sahlgrenska.se/upload/...in/VMC/VMC/UtrednRapp/Buller_Grabo_120502.pdf
Källan visade sig vara en takfläkt 300 meter bort.
Det var efter att vi hittade denna skrivelse på nätet som vi började leta runt ute i vårt bostadsområde igen OCH hittade missljudet!
https://www2.sahlgrenska.se/upload/...in/VMC/VMC/UtrednRapp/Buller_Grabo_120502.pdf
Hur går det för er? Kan det vara ljudkälla utifrån eller har ni fortsatt undersökningarna inne?H Helab skrev:Hej! Hur går det med oljudet i huset?
Det går inget vidare. Vi hade en man hemma i fredsgs som kollade fjärrvärmen. Det var inget fel där sa han. Vi har varit borta över helgen och upplevt tystnad! Jag tror inte någon kan förstå vad det tär på en om man inte upplevt det här själv.S Sneffen skrev:
MEN ni har ändå gett oss lite hopp för jag har upptäckt att det låter en hel del från ett höghus några hundra meter från oss. Det är nog deras fläkt som låter och kanske det kan vara den? Vi måste kontakta bostadsrättsföreningen och se om den går att stänga av ett tag. Någon hjälp från miljökontoret får vi inte. De säger att vi måste hitta källan till ljudet först. Det är ju det som är problemet...
Hur går det för er? Har ni fått någon hjälp?
Hoppas det löser sig för oss alla!
Jag vet...det kan vara oerhört stressande och störande =/ Ja inte lätt att lokalisera ljudet själv... Har ni fått någon respons från bostadrättsföreningen?H Helab skrev:Det går inget vidare. Vi hade en man hemma i fredsgs som kollade fjärrvärmen. Det var inget fel där sa han. Vi har varit borta över helgen och upplevt tystnad! Jag tror inte någon kan förstå vad det tär på en om man inte upplevt det här själv.
MEN ni har ändå gett oss lite hopp för jag har upptäckt att det låter en hel del från ett höghus några hundra meter från oss. Det är nog deras fläkt som låter och kanske det kan vara den? Vi måste kontakta bostadsrättsföreningen och se om den går att stänga av ett tag. Någon hjälp från miljökontoret får vi inte. De säger att vi måste hitta källan till ljudet först. Det är ju det som är problemet...
Hur går det för er? Har ni fått någon hjälp?
Hoppas det löser sig för oss alla!
Vi har kontaktat ordföranden men fick inget gensvar tyvärr. Hon ville inte stänga av någon fläkt. Känns hopplöst! Har ni haft hjälp av någon akustikkonsult? Vi får nog kontakta någon så vi får en ordentlig mätning.S Sneffen skrev:
Ring ordförande igen och säg att ni kontaktar miljöförvaltningen om de inte testar med att stänga av fläkten så att ni får kolla om det är den. Miljöförvaltningen skickar då ut ett brev till de där de uppmanas att inom två veckor tala om vad de tänker vidta för åtgärder. Ansvaret ligger då på föreningen att antingen fixa fläkten eller att bevisa att det inte ligger över gränsvärdena. Det är de som då får bekosta en mätning. Det kostar dessutom dem så fort miljöförvaltningen dragit igång ett ärende och kontaktar de! De får betala för handläggningen!
Så det smidigaste för föreningen är ju att testa stänga av fläkten frivilligt och ni får svar fortare på om det är källan. Annars får de en anmälan på sig och ni får ju svar då med fast inte lika skyndsamt!
Så det smidigaste för föreningen är ju att testa stänga av fläkten frivilligt och ni får svar fortare på om det är källan. Annars får de en anmälan på sig och ni får ju svar då med fast inte lika skyndsamt!
Bor ni förresten i eget eller hyresrätt? Om det är hyresrätt så är er hyresvärd skyldig att utreda frågan då de ansvarar för er boendemiljö.Gå in och läs om buller hos miljöförvaltningen i er kommun så står det en del om ansvarsområdet där.
Vi har pratat med akustiker men inte haft någon mätning. De kostar ju en del om ni ska betala det själva och skulle hen göra mätning och hänvisa till fläkten så måste ni ändå gå denna väg och kontakta föreningen och /eller miljöförvaltningen
Vi har pratat med akustiker men inte haft någon mätning. De kostar ju en del om ni ska betala det själva och skulle hen göra mätning och hänvisa till fläkten så måste ni ändå gå denna väg och kontakta föreningen och /eller miljöförvaltningen
S Sneffen skrev:Bor ni förresten i eget eller hyresrätt? Om det är hyresrätt så är er hyresvärd skyldig att utreda frågan då de ansvarar för er boendemiljö.Gå in och läs om buller hos miljöförvaltningen i er kommun så står det en del om ansvarsområdet där.
S Sneffen skrev:Ring ordförande igen och säg att ni kontaktar miljöförvaltningen om de inte testar med att stänga av fläkten så att ni får kolla om det är den. Miljöförvaltningen skickar då ut ett brev till de där de uppmanas att inom två veckor tala om vad de tänker vidta för åtgärder. Ansvaret ligger då på föreningen att antingen fixa fläkten eller att bevisa att det inte ligger över gränsvärdena. Det är de som då får bekosta en mätning. Det kostar dessutom dem så fort miljöförvaltningen dragit igång ett ärende och kontaktar de! De får betala för handläggningen!
Vi bor i en egen villa. Nyss ringde en man ur deras styrelse och var mycket otrevlig. Frågade om jag drev med dem, kallade mig UFO mm. Jättejobbigt! Vill inte ha någon personlig kontakt med dem igen.S Sneffen skrev:Bor ni förresten i eget eller hyresrätt? Om det är hyresrätt så är er hyresvärd skyldig att utreda frågan då de ansvarar för er boendemiljö.Gå in och läs om buller hos miljöförvaltningen i er kommun så står det en del om ansvarsområdet där.
Jag ska kontakta miljöförvaltningen igen i morgon.
Har det gått bättre för er? Får ni hjälp av miljöförvaltningen utan att ni kanske inte till 100% vet att det beror på fläkten eller ni kanske har fått dem att stänga av den?
Vilken tråkig upplevelse för er med ett sådant märkligt bemötande!H Helab skrev:Vi bor i en egen villa. Nyss ringde en man ur deras styrelse och var mycket otrevlig. Frågade om jag drev med dem, kallade mig UFO mm. Jättejobbigt! Vill inte ha någon personlig kontakt med dem igen.
Jag ska kontakta miljöförvaltningen igen i morgon.
Har det gått bättre för er? Får ni hjälp av miljöförvaltningen utan att ni kanske inte till 100% vet att det beror på fläkten eller ni kanske har fått dem att stänga av den?
Hoppas miljöförvaltningen kunde hjälpa er vidare?
I vårt fall så var fläkten trasig ,vilket företaget medgav så fort vi kontaktade de. Det hördes på ljudet också så det fanns inte så mycket annat de kunde säga. Däremot så drog de ut på reparationen och kom med olika förklaringar under lång tid.De kunde inte heller stänga av den enligt dem. Men dagen efter att miljöförvaltningen kontaktade dem så stängdes den av!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden