hahalj
hahalj: Då har vi ett fungerande vattenfilter! Har bytt distanser, packningar och kolv och det fungerar nu som det är tänkt. Det gick utmärkt att byta utan specialverktyg, en lång vinklad pincett och en 4mm spårmejsel samt fingrar var de verktyg som behövdes. Det var också lätt att inse varför det inte fungerade innan, bitar av rost och avlagringar hade gjorde att kolven inte kunde positionera
35 svar · 8,0k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Dessutom skall du avsluta linandet genom att linda det sista linstumpen mot änden av gängan. Dvs där du började. Pa så vis låser du linet. Linet skall se ut som en tunn matta och viras på hårt utan större trassel. Glöm inte att raspa gängan först så att linet inte följer med den pågängande kopplingen. Även med gängtape behöver du inte dra kopplingen i botten, det blir
4 svar · 3,0k läst
R
rävlyan: [citat] Om jag inte missförstår ditt alias så blåser det kalla vindar där , är det fullt öppet ut , så kan det dra ganska bra in under och upp i små hål , det piper som det kallas ..ligger det så det piper direkt mot ett rör så fryser det . Har varit med om i nya hus ( bofasta ) att det fryser under diskbänken , en liten glipa med pip mot ett rör . Det som KnockOnWood säger är en
10 svar · 3,1k läst
W
WarHawk: Jag tolkar det som ett vanligt 110-rör till wc så det blir snarare en stos i detta fallet. Men skadar ju aldrig att bara dra upp rören överdrivet långt för säkerhetsskull och sedan kapa dem?
2 svar · 2,1k läst
R
rävlyan: Blir nog lite svårt att få det att fungera bra med koppling på ett rör i mark , tror nog att det blir timmerbröte i rören , barr är som timmer och stannar bara ett i röret så blir det mer Hur tror du det går med silen som ska ligga horrisentalt , den sätts nog igen snabbt
9 svar · 3,3k läst
·
T
tombe691: [bild] [bild] på bilderna från dubbelhandfatet syns dels den ena där jag provisoriskt pluggat, den andra som fortfarande fungerar. Pratade med rörmokare om man borde ha balofix eller inte, han var tveksam efter 10 eller 20 år är stor risk att de har kärvat ihop sa han. Hur tänker ni?
9 svar · 6,6k läst
·
R
Rolle85: Ok, hylsor införskaffade ! Tack
5 svar · 2,6k läst
E
Evamag: Förutom borrning och foderrör så ska det vara en pump. Sedan behöver du anslutning mellan pump och hydrofor/ alt hydropress. Kostnaden för detta är beroende på avstånd och hur besvärligt det är att gräva mellan de två olika punkterna. Beroende på kvaliteten på vattnet kan du behöva någon form av filtrer t ex järn/mangan och eller humus. Är det radon i vattnet behöver du även
2 svar · 2,6k läst
S
Skalman: En bild på "nya" knoppen. Tack alla.
17 svar · 5,6k läst
·
J
Joel_: [citat] De frös bara vattnet i röret fram till radiatorn, satte en plugg och sedan hällde vi ut vattnet från radiatorn i en säck.
13 svar · 21,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ni har alltså en central tempgivare monterad på markplan. Den tempgivaren reglerar framledningen, sedan måste hela radiatorkretsen justeras in så att det blir ”rätt” flöde i alla elementen. Vi håller mellan 17 & 20 grader i källaren, 21° på markplan samt håller någon plusgrad i garaget, alla element har värme vid termostaten, returen håller vi nere till ca 25-30°.
17 svar · 8,1k läst
·
A
andersda: Verkae inte bättre. Nytt försök [bild]
2 svar · 988 läst
·
P
Anonymiserad 144342: Då kopplar jag ur cirkulationspumpen. Tror inte det finns ngn av knapp på den. Och sedan luftar jag elementet. Tack så mycket (y)
11 svar · 18,2k läst
·
C
chokonanana: Jätte tack! Beställde precis grejerna ifrån Rinkaby Rör :-)
11 svar · 7,2k läst
·
Fotografen
Fotografen: Ett rörmokarämne kanske?
13 svar · 2,1k läst
T
thomas_7: Tack för era svar. Vi har lämnat en intresseanmälan, får se vad det landar i :D(y)
5 svar · 1,4k läst
T
Tosse: Någon som har en tapwell diskmedelspump/tvålpump och kan mäta diametern på det gängade röret som går genom bänkskivan? Det står håltagningsmått 28 mm, men jag undrar om det ändå går att få ner den i ett 25-hål. Tack på förhand!!!
0 svar · 804 läst
Krilleman
Krilleman: Köp Vatette kulventil RSK: 8546961. Det är "färdig" 12x10. Men tar du bort 10mm muttern+klämringen har du en slät yta undertill som passar ypperligt rakt på dina muttrar 3/8 från blandaren! Kika på min sista bild här, "nr4", fast jag har visat en rak klämringskoppling. Precis samma på en ballofix. (y) https://www.byggahus.se/forum/threads/rad-om-blandarinkoppling.320333/#post-3019515
1 svar · 2,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Kalasbra lösning! (y)
4 svar · 9,0k läst
·
B
bomm: Vad kul att det löste sig för er. Tvättmaskinerna idag använder så lite vatten att de inte sköljer bort all skit och tvättmedel som spolas ut i avloppet. Dessa kan då fastna i avloppet. Det skadar inte att spola avloppet med varmvatten någon gång emellanåt för att förhindra stopp.
9 svar · 3,3k läst
X
xLnT: Om inkommande vatten är kommunalt, har du kollat så du får lov att göra ändringar på installationen före vattenmätaren? Finns det en kompressor tillhands i stugan så kan du ju tömma slangen ganska enkelt, då slipper du gräva. Om du nu inte vill ha en permanent lösning. Vi grävde ner pemslang runt huset och monterade ventiler på grunden (för bevattning), denna slingan tömmer vi
1 svar · 5,7k läst
ricebridge
ricebridge: [citat] Ja, jag kan bara hålla med tyvärr. Vi ”släpper vårt vatten” till ytterligare två, och även om det funkat de åtta år vi bott här, så inser man ju hur lite det behövs för att det ska bli problem. Dessutom blir det ju stora problem när det väl blir problem, och då krävs väldigt mycket god vilja från alla inblandade för att det inte ska börja skava i relationerna. Ett
2 svar · 1,9k läst
D
Dan Söderlund: [citat] Perfekt!
21 svar · 2,9k läst
·
H
hempularen: Lite gung på vattenytan i en brunn, blir det ofta helt normalt om man spolat i toan. Det blir tryckförändringar i rören. Om avluftningen av avloppet inte fungerar så blir det så stora tryckförändringar att vattnet sugs ut ur vattenlåsen. Som sagt prova att göra rent i brunnen i första hand.
2 svar · 553 läst
A
Alko: Måste bara uppdatera om nån annan stöter på liknande problem. Misslyckades i våras, bara en mindre yttre del av termostaten gick att skruva ut, men tydligen ska det inte ens gå, den är skruvlimmad, och termostaten ska ju skruvas ut i ett helt stycke. Så jag skruvade av hela blandaren från väggen och lät den ligga i ättikslösning en hel dag. Gick fortfarande inte. Och när ändå bara
4 svar · 3,6k läst
·
R
rävlyan: Du kan köpa en med vattenlås och röret rakt ner , finns i plast lyft upp vattenlåset lägg det på hyllan , så har du en spygatt ;) samt en brunn med vattenlås när du sätter det tillbaka Röranslutningen spelar ingen roll det finns övergångar 75 - 110 med
10 svar · 4,9k läst
·
F
Freethefire: [citat] Perfekt Krilleman, tack snälla för hjälpen!
6 svar · 1,2k läst
·
M
mikewse: Tanken är nog att använda stugan i perioder under vintern. Om den står tom länge tömmer vi nog systemet men i övrigt vore det smidigt att ha vattnet på. Tack för tipsen, det blir alltså att bygga en låda!
2 svar · 2,9k läst
prototypen
prototypen: Behövs inte, varför skulle det behövas? Markisoleringsskivor är vattentäta (nästan iaf) Protte
7 svar · 13,0k läst
M
mogge_73: Ok, svårt att veta, det finns ju många filtermassor som renar järn. My bad! Lycka till
3 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.