Hej,

Vi förvärvade för en tid sendan ett fritidshus där det var installerat eget avlopp med slamavskiljare, fördelningsbrunn samt en infiltrationsanläggning. Det var förrförra ägaren som genomförde installationen och det fans dessvärre ingen dokumentation när vi köpte huset. Huset och anläggningen har endast varit sparsamt använd de sista 5 åren. Jag är långt ifrån någon expert på dessa anläggningar men man läser och lär.

Nu undrar jag om någon på forumet har inspel på några frågor som har dykt upp.
  1. Anläggningen är tillverkad av en firma som heter MIVAB Plast. Jag finner nästan ingen information om dem, och jag undrar om någon av er känner till märket.
  2. Vår anläggning har 4 kammare, varav 3 verkar höra till olika kammare i slamavskiljaren, och den sista antar jag är fördelningsbrunnen. Dett verkar inte vara någon vanlig lösning, och frågan är om man tömmer alla 3 slamkamrarna eller om det endast är den första som töms.
  3. När jag ändå är inne på temat, vi har tillstånd att kompostera slammet själva men vad finns det för smarta lösningar för att få upp slammet ur brunnen? Jag har set på en rens-/kloakskopa som verkar klyftig.
  4. Anläggningen har, som sagt, närmast stått oanvänd i 5 år. Kan man trotts detta bara köra igång (den har varit vätskefylld hela tiden)?
  5. Det luktar lite fränt ur ventilationsrören i änden av infiltrationsbädden, och det skall det kanske inte göra?
Jag beklagar att det blev lite långt men alla inspel mottas med största tacksamhet.

R
Att den inte varit använd å länge gör inget , den det med att kompostera själv är skapligt men lite geggigt att ta reda på .
det ska skopas upp det som flyter i alla sektioner ,normalt sugs hela brunnen tom av sugbilen , det blir även lite skit på botten med , och ska bort , kanske inte varje är , men det gäller bara att kolla

Claes Sörmland
G GES skrev:
Vi förvärvade för en tid sendan ett fritidshus där det var installerat eget avlopp med slamavskiljare, fördelningsbrunn samt en infiltrationsanläggning. Det var förrförra ägaren som genomförde installationen och det fans dessvärre ingen dokumentation när vi köpte huset.
Kommunen miljönämnd har dokumentation från ansökan om avloppstillståndet.

G GES skrev:
  1. Anläggningen är tillverkad av en firma som heter MIVAB Plast. Jag finner nästan ingen information om dem, och jag undrar om någon av er känner till märket.
  2. Vår anläggning har 4 kammare, varav 3 verkar höra till olika kammare i slamavskiljaren, och den sista antar jag är fördelningsbrunnen. Dett verkar inte vara någon vanlig lösning, och frågan är om man tömmer alla 3 slamkamrarna eller om det endast är den första som töms.
  3. När jag ändå är inne på temat, vi har tillstånd att kompostera slammet själva men vad finns det för smarta lösningar för att få upp slammet ur brunnen? Jag har set på en rens-/kloakskopa som verkar klyftig.
  4. Anläggningen har, som sagt, närmast stått oanvänd i 5 år. Kan man trotts detta bara köra igång (den har varit vätskefylld hela tiden)?
  5. Det luktar lite fränt ur ventilationsrören i änden av infiltrationsbädden, och det skall det kanske inte göra?
Troligen tömmer kommunen hela slamavskiljaren. Den ska återfyllas bakifrån, d v s sista kammaren fylls först.

Det är bara att köra igång med användningen. Det tar dock sin lilla tid innan bakteriepopulationen växer till och effektivt börjar bryta ned avloppsvattnet men det löser sig vanligen spontant. Det kan lukta ur inspektionsrören till spridarledningarna, Om det luktar eller inte beror mycket på hur luften rör sig genom ledningssystsmet. Idealt sett dras luft hela vägen från spridarledningarna genom husets avlopp och ut över nock genom avluftningen. Men det kräver en rätt så tät slamavskiljare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.