Trodde vi skulle lyckas undvika det här, men tydligen inte..

Vi har haft en byggfirma som använt sig av en VVS-firma och tyvärr blivit grundlurade. Dessa frågor har VVS-firman redan nekat till att göra något åt i ett första skede i alla fall. Några frågor vad som är rimligt

1. De har använt ca 15m LK PEX 20 slang och har debiterat oss för 50m (Dahl prislista utan rabatt). Är det ok för dom att ta betalt för hela rullen och lämna den hos oss?
2. Alla priser är Dahls listpriser. Vi har använt oss av hantverkaravtalet med byggfirman. Är det bara ge upp och acceptera blåsningen det innebär?
3. De drog PEX slang fel till en toalett (matning till höger sida istället för vänster). Detta skapade merjobb och flera kopplingar. Enligt VVS-firman är det vi som ska stå för att det extrajobbet och materialet för att fixa den till rätt sida då det är löpande, är det ok att göra så?
4. Kopplingar som finns med på faktura men som de facto inte använts ska väl ej vi betala för?

Tack för hjälp & eventuella svar :)
 
Punkten 3. Vem köpte in toastolen? OM den levererades av firman så ligger det solklart på dem att känna till "sitt material". Om du ex. köpte den själv, så kanske firman kan hävda att du borde köpt en stol som passade till rördragingen.

Material som inte använts skall du givetvis inte betala för. När det gäller rullen med PEX, så är det kanske lite av gråzon, priset per meter bör ju vara högre än priset för en rulle, eftersom försäljning på metervara alltid ger ett svinn, överblivna snuttar. Men om 2/3 delar av rullen är kvar så blir det ju löjligt.
 
Byggfirman rekommenderade en inbyggd cisternmodell som hade anslutning till vänster men vi valde en annan som även den hade till vänster. Denna information har vi per mail att det har gått till projektledaren en vecka före vattnet drogs.
 
A adamdny skrev:
Byggfirman rekommenderade en inbyggd cisternmodell som hade anslutning till vänster men vi valde en annan som även den hade till vänster. Denna information har vi per mail att det har gått till projektledaren en vecka före vattnet drogs.
Vänster o höger kan vara svårt ibland. Anslutning till vänster... är det vänster sida om man står framför cisternen? Eller är det höger sida?
 
Framför cisternen, men samma på den vi valde och den som projektledaren föreslog :)

P para skrev:
Vänster o höger kan vara svårt ibland. Anslutning till vänster... är det vänster sida om man står framför cisternen? Eller är det höger sida?
 
Tänkte fortsätta här. Såhär tyckte de var ett bra sätt att tätskikta ena kortsidan av den inbyggda cisternen. Träffade ju i alla fall ena presskopplingen med väggen...
Hörnet av en inbyggd cistern med synlig tätskiktning och rör som går in i väggen, med rester av fog på klinkers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd cistern bredvid avloppsrör med synligt tätskikt och fog på klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och lyckades kladda lita fog eller något på nylagd klinkers. Något tips för något att ta bort det hela med? Bara mekaniskt?
07FD913F-6E13-402C-9F07-B0D0C0CB6263.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är det avslutat i förtid med det företaget vi har haft hemma hos oss... och ska göra klart sakerna själva istället.

Den här provtryckningen är den okej gjord eller behöver den göras om? Behöver man inte ha två öppna ändar för att kunna provtrycka korrekt eller funkar det att göra såhär? Det är då 3 slingor som de har satt ihop med T-kopplingar som sedan har en avstängningsventil längst till höger.
Tre vattenledningsslingor anslutna med T-kopplingar och en avstängningsventil i ett ofärdigt rums hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.