Vi drabbades av stopp i avloppet och tog hit en firma som skickade ner en kamera i avloppsledningen. Stoppet visar sig bero på rötter från ett träd. Rötterna har letat sig in i avloppsledningen.

Stoppet är dessvärre beläget rakt under huset - två meter från ytterväggen.

Vad gör man?

Förra gången rötter orsakade stopp i avloppet var det mitt på gräsmattan. Inga problem. Hit med en grävare som grävde sig ner till avloppsledningen och bytte ut den delen av ledningen där stoppet satt. Men nu? Ska jag behöva montera ned hela huset, bräda för bräda, bila bort husgrunden, ringa hit grävaren, riva bort rötterna och bygga upp huset igen?

Finns det någon vänlig själ som har en bättre ide?

• Inspektion av avloppsledning med rötter som trängt in, visat på en rörmokares kamera-skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan tillägga att det av olika skäl inte går att rotskära. Två 90-gradiga vinklar ställer till det. Dessutom är ledningarna tyvärr inte gjorda av ett material som tillåter rotskärning.

Här hjälper inte lappa och laga, det är ett stambyte du behöver.

Vart sitter 90 graderna placera, under huset?

Jag skulle schakt där ledningen går in under huset och ta isär ledningen och sedan prova att rotskära det hela.

Avsluta med att infodra hela servisledning med ett glasfiberfoder.

Raggsockan Raggsockan skrev:
Vart sitter 90 graderna placera, under huset?

Jag skulle schakt där ledningen går in under huset och ta isär ledningen och sedan prova att rotskära det hela.

Avsluta med att infodra hela servisledning med ett glasfiberfoder.
Ja, vinklarna är under huset.

Har du kollat med fler spolfirmor avseende rotskärningen? Kan ju vara att någon skulle klara av en 90gradare

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.