Hej
Se bifogad bild, finns det delar som gör detta till att vara ok?

Jag var ute och startade denna panna / VP

Med vänlig hälsning,
Rickard

• Värmepannans kopparledningar med vit isolering, mässingskopplingar och en blå kulventil, nyinstallerade och prydliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser bara ett antal rörkopplingar?
Ser ingen panna?
Ser däremot att det verkar vara utomhus?

Krilleman
PEX direkt i pressvinklar är väl endå tvivelaktigt.

Har ett företag gjort detta? Har du något artikelnummer på pressböjarna i koppar som din PEX är kopplad i?

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Det var just pressböjarna jag var fundersam på. Installationen är gjord av brukaren. Frågan kom av att det ser smidigt ut med plast ist f koppar. Det är iaf uponor rir men pressböjarna vet jag ej.
Med vänlig hälsning, Rickard

Kopplingarna är för koppar så rätt är det inte..

Krilleman
E Emanuel01 skrev:
Kopplingarna är för koppar så rätt är det inte..
Du menar väl endå pressböjarna?! ;)

Det finns flera tillverkare som tillverkar böjar med V-profil likt dom som är på bilderna. Tex: LK:s B-press, Ahlsells A-collection, Dahls Altech.

Ingen av dessa är godkända med PEX vad jag vet.

Det hade varit bättre att fortsätta med Vatettes klämringskopplingar i övergången PEX/Koppar. (y)

Klämringskopplingarna är tydligen ok för pex, koppar och stål(man lär sig något nytt varje dag). Har bara hållt på lite med pex och då skilde sig diametern från kopparrören.
Har aldrig sett någon blanda som på bilderna jobbar dock mest i kommersiella fastigheter.

Det hade varit bättre om man satt en Uponor bockfixtur och skippat presskopplingarna under förutsättning att det får plats.

• Uponor bockfixtur i metall för VVS-installationer, böjd form utan presskopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.