Skumpe Skumpe skrev:
Jag har ingen aning om hur jag ska koppla dammsugaren till röret. Om du kan länka delar som medger detta så är jag tacksam.Jag förstår att man kan hemmasnickra ihop något som är hyfsat tätt men jag är ute efter en lösning man kan plocka fram varje höst utan alltför mycket besvär.
Om du har en dammsugare där du kan koppla om så du får blås i röret istället för sug har du första biten klar. Därifrån kan man med avklippt cykelslang (se ovan i tråden) göra en övergång. Slangklämmor finns tydligen i alla fall ner till diameter 8 mm, så om du har en T-koppling till vattenröret så kanske man kan fästa cykelslangen med en klämma i den änden. Inte så värst snyggt, men lite exotiskt sydländskt. Borde iaf inte vara alltför mycket besvär. :)

Tejpa fast slangen. Det behöver inte vara snyggt och inte helt tätt. Bör ta ca 30 sekunder att tejpa och inte jättekrångligt att hantera eltejp.

Sök på förminskningsnippel och slangnippel så borde du kunna plocka ihop så du kan koppla på cykelpumpen.

Men jag är som många andra tveksam om du kommer kunna blåsa ut allt vatten för hand, och blir det kvar i ngn sänka så fryser det ju sönder där

Skumpe
Ingen som har någon kommentar på påståendet att vissa luftkompressorer är olämpliga att använda i rör där det finns dricksvatten pga olja eller annat?

Det finns oljeavskiljare som man sätter mellan kompressorn och vad för verktyg man nu använder för att blåsa luften med. Proffslackerare använder såna för att få helt ren luft. Men då har vi lämnat TS önskan om att det ska vara enkelt och hyfsat billigt.

Skumpe Skumpe skrev:
Ingen som har någon kommentar på påståendet att vissa luftkompressorer är olämpliga att använda i rör där det finns dricksvatten pga olja eller annat?
Jo en oljefri kompressor är nog att rekommendera.

B
Du behöver en rejäl kompressor som leverera mycket luft och tryck.

Det går utmärkt med vilken rimlig kompressor som helst. Den lilla mängd olja som ev tar sig med luften är så försvinnande liten att det inte ens märks. Att försöka med cykelpumpar och div annat ser jag som orealistiskt

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Du behöver ingen rejäl kompressor men kanske en med en lite större tank än de allra minsta.
Valfri 230 volts från CO/Jula/Biltema
Lufttanken är ju en buffert och flödet ut från tanken begränsas av rör och slangar från tanken.
Det skulle fungera att ladda tanken med en cykelpump.

Det finns oljefria kompressorer, där är det ett gummimembran isf kolv som pumpar luften.
Lite dyrare och lite sämre verkningsgrad.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.