Vatten & Avlopp
Anonymiserad 173289: Tack =) Kändes ändå rätt ok att köra LKs koppling (kom idag med posten), eftersom allt annat, förutom nippeln, i systemet är LK. Vattette är ju bra, men den där var rätt dyr, med tanke på att det är temp-anslutning. Sen ska ju rören fästas med väggbricka typ https://www.rinkabyror.se/artikel/vaggbricka-pal-pex-alupex-16-dubbel/ Jag tittade på Vatette innan jag valde at gå på
Krilleman: Vanlig trio-bussning 20x15 med planpackning fungerar kalasfint för ändamålet! https://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/overgangsnipplar/rsk-8186778-overgangsnippel/ 87-225 hos biltema är samma: https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/klamringskopplingar/overgangskopplingar-2000033275
Krilleman: Varifrån kommer avloppet som ska till WC:n? :thinking:
Krilleman: Kapa och sätt in ett nytt rensrör! Är det 110mm gjutjärn går det ypperligt med JET-kopplingar! [bild]
Krilleman: Lite lutning när man limmar en WC är inga problem. I lägenheter är ju dessutom ofta WC bredvid dusch och där är det fall. Dessutom finns det många kakelsättare som har för brottom (ackordshets?) så muggarna står och "rider" på kakelkanterna.
Krilleman: 140mm radie med öppet bockstöd. Jag tror fortfarande på att det lättaste för att komma rakt ut ur väggen är att bocka två PAL och trä på skyddsröret efter bockningen. Kolla med någon lokal röris om dom kan tänkas hjälpa till! (y) [bild]
Nyblivenhusägare123: Sent svar, men hittade smidiga felet... det går ett rör med en elkabel till pumpen i trekammarbrunnen, det röret hade inget täcklock , och i grunden står en fläkt som ger undertryckt och den har då dragit fram den lukten till grunden. Så det löstes smidigt med att sätta ett lock och täta detta. :) Men det tog tid innan man kom på va det va.
joni: [citat] Hej Samma sak här. Har du kommit fram till något?
Tumme_mitti_handen: [citat] Hehe, jag har fått det svar jag behövde, men många gånger är andra hjälpta av en mer uttömmande diskussion som ni håller nu :-) Hos mig används värmen i kabeln under några få timmar/dagar var femte/tionde vinter som är extra kall, så förbrukningen är av underordnad betydelse för mig. Hos mig kommer det att bli en ip66-dosa där man manuellt kan koppla in värmen tills
WarriorConcerto: Tack Åsa, försöker mig nog på en lösning med träfiberskivor. Stort tack för hjälpen!
NoOne2k: Pröva att stänga ventilerna vid vattenmätaren. I nästa steg be kommunen/VA-Huvudmannen att stänga servisventilen för att se om det är en läcka där. Att det blir sug i avloppet är inget ovanligt, det kan bli sk. Skorstensverkan.
rävlyan: Innanför väggen sitter en tank med flotör , går nog att komma åt genom att demontera det på väggen , tryckena sitter nog på snäppen och kan brytas loss i kanten med en kniv och under några skruvar som håller ramen , om den måste tas bort Det går att justera flotören till lägre nivå så det inte rinner ut i överloppet , du får se vad som vad som kommer fram när det är demonterat
svartöra: Jag hittade ett pump/ejektor-diagram på Blocket nyligen där någon sålde en cpes 3/120. Lite svårläst men man ser principen. [bild]
mexitegel: Jag resonerar vidare, om nån vill komma med input så är det välkommet. Enligt LKs projekteringsanvisningar (https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.b.1_projekteringsanvisning.pdf) ska dimensionering ske enligt följande: [bild] Vilket i mitt fall blir följande räkneövning: Lilltoan, normflöden Handfat: 0,1 Toalett: 0,1 Dusch, normflöden Dusch: 0,2 Tvättstuga
AndersS: [citat] Inte tar det 1-2 min, det räcker ju med några sekunder för att minimera trycket så det inte sprutar bakåt. Sedan kan det ju vara något fel med din utkastare som orsakar problemen.
Micc: För många, många år sedan råkade jag sätta en spik i ett prisol-rör i golvet. Upptäckte det inte förrän spiken (galvad) börjat korrodera pga kopparen är "ädlare" - först då började det läcka - om jag minns rätt tog det ca ett halvår.
Larsa: Jag har en trekammarbrunn till en annan stuga, så jag har ju slamsugare här då och då. Får kolla om han kan fixa denna samtidigt.
Bjerke88: Våran lokala Lantmännen/bolist säljer betongrör och betongbrunnar.
Oldfart: Jag läste precis här https://avloppsguiden.se/informationssidor/skot-om-ditt-avlopp/ och där står det: "Undvik överbelastning Backspolning av vattenreningsfilter ska inte ledas till avloppsanläggningen, de är inte gjorda för att ta emot den mängden eller den koncentration av metaller som kan följa med." Mitt avhärdningsfilter med backspolning spolas idag rakt ned i golvbrunnen i
LimpTheGimp: [citat] Gällande förslag 1 så får det ju vara minst IP44, alternativt att stickkontakten på pumpen monteras bort och att man kopplar i en dosa med minst IP44. Är mest sugen på alternativ 2 men då foten är gipsad några veckor till så känns det som om det kommer bli tight att få till något sådant i år. :)
Turbo_Tail: [citat] Till den slutna avloppstanken beställde jag redan deras "teleskopholk", vilket möjliggjorde lite extra höjd men inte tillräckligt. Gråvattenreningsverkets konstruktion gör det omöjligt med en förhöjningsring.
Krilleman: Det står ju inte ordagrant "för både utvändig och invändig förläggning" Men för ett utvändigt dräneringsrör skulle jag inte tveka. Marken blir ju mättad av regn ganska ofta många andra år än 2018. [bild]
Kåkpularen: [citat] Ok tack för input !
rävlyan: Låt skrotet vara kvar ,troligtvis betongrör för avlopp och galvade stålrör för vatten ur miljösynpunkt inget farligt
icengaard: [citat] Snyggt, tack! Får bli en sväng förbi biltema. Nej stämmer verkligen som du säger, ibland har man tur och snackar med någon kunnig och ibland bommar man ordentligt... Det här forumet finns ju i alla fall! (y)(y)
Kickan123: [citat] Noll beskrivning. Fick kranen från en granne som tänkt renovera men flyttade i stället. Har försökt googla och leta men hittar ingen som matchar.
Krilleman: Använd lin+locherpasta och dra den inte gängan i botten. Stanna ett halvt varv innan den bottnar så pekar den nedåt! (y) Det är svårt att misslyckas med lin. Gelias lilla rörskola gör det ganska halvtaffligt, med det tätar med största sanorlikhet endå!
Krilleman: Har du köpt en gumminippel som heter 50/40 så är den för muff. Således behöver du då en vanlig 50muff som redan timmob tipsat om. Fast då måste du ha ca 4-5cm rakrör synligt som muffen träs på. Vill du få ner ditt 40mm rör i 50mm slätände så behöver du en gumminippel som heter 43/40 eller 45/40 beroende på godstjockleken på 50mm röret som sticker upp. 43/40 är för 3,5mm