installerat en Metro Therm Focus nyligen, den är tyst när den inte går men när man använt varmvatten och den slår på så är den först tyst en minut, sedan börjar den puttra lite, pysa och sedan tjuta lite i några minuter. Innan den blir tyst ett tag till innan den slår av. Är der normalt eller ska den vara tyst hela tiden?

R
Det är värmen i patronen som kokar ,blir som att koka vatten i en kastrull , bubblar
Vari l andet bor du

R rävlyan skrev:
Det är värmen i patronen som kokar ,blir som att koka vatten i en kastrull , bubblar
Vari l andet bor du
Jämtland- hur så? Är det vanligt att den låter? Den ska inte vara knäpptyst? Min förra kunde låta någon gång men inte så här mycket vad jag minns ☹️

Redigerat:
R
Var bara det att jag pysslar med den sorten , men lite långt just i dag för att besöka , annars är jag däruppe ibland .
men ring Metrotherm och tala med Thomas

R rävlyan skrev:
Var bara det att jag pysslar med den sorten , men lite långt just i dag för att besöka , annars är jag däruppe ibland .
men ring Metrotherm och tala med Thomas
Aha! Men det är vanligt förekommande att de kan låta lite? Surra och tjuta- lite som en vattenkokare. Inte länge men precis första minuterna?

R
Är det alltid när den startar för att värma , så tycker inte jag det är bra , är det en elgubbe som kopplat in den eller gjorde röris det

R rävlyan skrev:
Är det alltid när den startar för att värma , så tycker inte jag det är bra , är det en elgubbe som kopplat in den eller gjorde röris det
Elgubbe som varit här.... jo det är nog nästan alltid när den startar iaf. Första dagarna var den helt tyst. Men sen börjar den låta mer.

Har aldrig tänkt på att varmvattenberedare skulle låta nåt särskilt. Så nåt fel skulle jag säga att du har på din.

R
OK det är så att om inte nollan finns med kan man få en lite konstig funktion , inget farligt i stickproppen som den ansluts med så är det inte klockren fasföljd i den , nollan ligger emellan faserna det är bäst om nollan är med på en VLM -300
som jag tror det är , du skrev bara Metro Fucus
Vad hade du förut en 3 fas eller 2 fas VVB

Har haft fyra - fem elektriska varmvattenberedare, och aldrig hört ett ljud från dem.
Nibe och Thermia har alltid fungerat klockrent.

Vlm 160 S är det! Men det borde ju en elektriker ha koll på? Eller? Innan hade jag en ozo hotwater. Den gick på 1-fas och det gör även denna vlm. Men jag måste spola varmvatten rätt länge innan den drar igång. Det står ju rätt tydligt också om nollan i bruksanvisningen så det tror jag inte kan/har missats.

Redigerat:
R
L Lillamyran skrev:
Vlm 160 S är det! Men det borde ju en elektriker ha koll på? Eller? Innan hade jag jag en ozo hotwater. Den gick på 1-fas och det gör även denna vlm
Ok då vet ja men då är den bara på 1 kw om den bara går på 1 fas , då måste nollan ligga rätt annars får du lite lustig funktion
lämpligt då att kanske koppla in 2 slingor ( blir då 2 kw ) genom att bygla över i kopplingsboxen under .
Med 1 kw och ni är 2 till 3 st i familjen så hinner den värma på dom 300 L under natten , men det är en elgubbe som ska göra det och då måste nollan vara med , det finns bara ett läge på strömbrytaren

Och hur resulterar denna lustiga funktion? Fast elgubben som var här vet jag sa något om nollan också och han läste även bruksanvisningen noga. Kan han ändå missat något? 150 liter är det :) det räcker med 1fas för mig- hinner värma upp gott och väl. Vad menar du med att det finns bara ett läge på strömbrytaren?

R
Svårt att säga på distans , i stickproppen kan man kopppla in 1 fas på en skruv + noll det blir då 1 kw ( mycket svårt att bygla i den ( ont om plats ) så bygling ska göras i den undre boxen som fälles ner (lucka den som brytare och termostat sitter på )
Patronen har redan en blå ledare ( noll ) kopplad. på sig från plint
Har just nu inget foto på hur det ser ska se i morgon hur min ser ut , har en 200L som jag kör 1fasigt och det räcker för oss då det spetsar efter en VP

R
L Lillamyran skrev:
Vad menar du med att det finns bara ett läge på strömbrytaren?
Du har nog bara ett läge på strömbrytaren så då går det inte att köra den på sparlåga vid 3 fasdrift utan alla slingor på patronen
är med strömbrytarmässigt , men dras runt på 1 fas
Lämpligt tror jag för dig är att dom 2 slingor i patronen som inte ska vara med i 1 fasen kopplas ur på patronen , det är s.k. abiko
flatstift där och isoleras , den blå kan vara kvar ,
Sen när den slingan säger upp sig så är det bara att koppla om lite och använda en annan , du har 2 slingor i reserv nu
Men den blå måste då kopplas bort från den trasiga

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.