Hej, har fått ärva två rätt stora och kuperade sjötomter på en ö i Stockholms skärgård

. Tomterna är bestyckade med varsitt litet hus ca 70 meter från varandra. Husen är från 50-talet, rätt så oisolerade och saknar eget vatten, de ligger rätt nära havet och på låg höjdnivå. Tanken är att så småningom bygga två nya hus ca 10-20 meter bakom nuvarande hus och på ca 5 respektive 12 meter högre höjdnivå (för att undvika framtida vattenhöjningar).
Nu har jag beställt brunnsborrning och som jag förstått det så blir borrhålet max 60 meter djupt (för att undvika saltvattens inträngning). Borrfirman offererade både 4 och 5 tums hål och jag har beställt 5 tum (kostar ca 10000:- mer än 4 tum).
Jag vill att brunnen ska kunna distribuera sommarvatten till både nuvarande hus och framtida planerade hus och att jag inför vintern ska kunna tömma slangarna till respektive hus.
Tänkte skaffa pump, hydropress, varmvattenberedare och kopplingar på egen hand för att spara pengar. Tänkte också bygga ett litet isolerat pumphus med frostvakt där jag ställer all utrustning inklusive en varmvattenberedare och där jag vintertid har möjlighet att hämta vatten.
Jag har redan köpt en WellMate hydropress på 120 liter. Jag har fått erbjudande om två lättare begagnade pumpar men vet inte vilken jag ska välja den ena är en enfas Grundfos SQE 2-85 och den andra en betydligt starkare trefas Grundfos SP5A-33, priset på pumparna blir samma (ca 5000 kr). Det finns trefas vid ena huset men enfas vid båda.
Vilken pump skulle ni ha valt och varför eller skulle ni välja en helt annan? Hur ska jag tänka gällande borrhålets placering? Är det en fördel om det borras högre upp där något av de nya husen placeras eller så nära trefasuttaget som möjligt (om jag nu ska ha en trefas pump)?