Tack för svar.
Jo, jag kom med fram till det efter att ha hittat en instruktion på nätet.
Det trodde jag faktiskt inte.
Fick lite annat med som jag inte tänkt på.
Att vajer o elkabel skall fästas med jämna mellanrum.
Det står tejp i instruktionen jag hittade på nätet.
Är det inte bättre med buntband?
Jag tänker att tejp släpper lättare över tid, eller?
Som Saipala säger, pumpen ska hänga i slangen, vajern är till som säkerhet om det händer något med kopplingen på pumpen och ska vara slak. Har inte varit med om att den släppt om den monteras och drages tajt. Men du får tänka till när pumpen sänkes, med ett djup på närmare 100 meter så kommer slangen att sträcka sig kanske 3 meter , pumpen ska normalt sitta ca 3 meter från botten och blir det 3 meter till, så 6 meter kortare än ner till botten ska pumpen hänga.K knipo skrev:
Tack för svaren. Mycket man inte vet.
Nu har jag av olyckliga omständigheter råkat börja korsposta eller vad det heter.
Så jag tänker att jag lämnar denna tråden o fortsätter eventuella frågeställningar i min egen tråd så blir det inte fel o ingen behöver skälla på mig.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-haenga-upp-djupvattenpump.341693/#post-3276112
Men jag tar med mig denna frågan (igen) till nästa tråd.
Går det lika bra att använda buntband istället för tejp för att fästa slang o vajer?
Nu har jag av olyckliga omständigheter råkat börja korsposta eller vad det heter.
Så jag tänker att jag lämnar denna tråden o fortsätter eventuella frågeställningar i min egen tråd så blir det inte fel o ingen behöver skälla på mig.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-haenga-upp-djupvattenpump.341693/#post-3276112
Går det lika bra att använda buntband istället för tejp för att fästa slang o vajer?
Har dragit upp många både pumpar och ejektorer ur djupa borrhål och tejpen sitter nåt så in i helvete kan jag säga! Kör tejp vid både nymontering och återmontering!K knipo skrev:Tack för svaren. Mycket man inte vet.
[länk]
K knipo skrev:Väcker liv i en väldigt gammal tråd.
Stämmer detta?
Är det verkligen slangen som pumpen skall hänga i och inte vajern?
Frestar inte det på kopplingen?
Eller det frestar mer om inte slangen har pumpens tyngd som drar ned.
Anledningen till att jag väcker liv i tråden är att jag håller på med min pump.
Startade en ny tråd igår, men då hade jag inte sett detta.
[länk]
Jag använde buntband.K knipo skrev:Tack för svar.
Anledning till att pump inte ska hänga i wiren är att då skulle pumpen rotera när den startar vilket skulle kunna skada kabeln och även slanginfästningen.
tussee skrev:
Kollegorna på jobbet som sysslar med byte av djupvattenpumpar rekommenderar tejp av bra kvalitet. De har tidigare råkat ut för att buntbanden har gått av.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden