Vatten & Avlopp
Hjulbent: [citat] Jepp räcker ed en 50L men men är detnågon vill duscha länge räcker det inte, bäst då att ta en80L
Lisa Aurell: Aha! Men har inte spolfirmor sina egna grejer? Men så kanske det är. Jag tyckte bara det var så himla dyrt..
_Elman_: Brädorna på golvet och syllen är svarta av fukt , ingen direkt ny skada ?? En bekant fick vattenskada i en vägg efter 8-10år i nytthus rörläggaren hade krökt en galvspik rund kopparrören för hålla dom på plats i väggen runt en träregel..upptäcktes när gips väggen var blöt och svartmögel bakom kyl och frys. Nytt bjälklag och vägg. Mellan kök/grovkök. Så behöver inte vara
slurppe99: Det tjöt i min duschpelare beroende på hur högt vattentrycket var. Jag har en med 5 st massage munstycken med handdusch och takdusch. När jag blev tvungen att byta till större takdusch så försvann tjutet och vattentrycket minskade. Jag hade svårt att få bort allt kalk i silen på takduschen. Min tjöt också i ett mellanläge på trycket.
Suhagg: Verkar enklast med elverk
LinusW: Håller med Mogge, det är ibland stor skillnad på en ackrediterad analys och en icke ackrediterad. Dessutom finns det bolag som utför icke ackrediterade analyser som är betydligt dyrare än att gå till t.ex. Eurofins eller Synlab så att det skulle vara dyrare håller jag heller inte med om. Har även stött på bolag som du hittar via google när man söker just på "ackrediterad
Bigfoot: Ja något är den känslig för i alla fall. Vi har en likadan tvättställsblandare som uppvisade samma symptom efter något år.FMM skickade en ny insats och efter något år var det samma sak. Då skickade dom en röris som bytte hela blandaren. Nu är det samma visa igen. Det lustiga är att vi har en likadan på andra toaletten och två köksblandare i samma serie som alla fungerat helt
Rickard.: 75 verkar vara i stort sätt som 55 fast i plast så den är säkert bra. Har aldrig själv använt den.
AG A: Kolla så inte någon av ringarna spruckit, eller så det inte finns någon glipa mellan ringarna. Brunnen ska vara tät upptill för att hålla ytvatten ute. Locket kan även legat lite snett, så snön som smälter rinner ner i brunnen.
HRBM: [citat] Hej Den heter pipnippel , kontakta FM Mattson så får du gratis via brev.
Xellvas: Hej! Jag ska koppla in kommunalt vatten och tänkte använda https://www.rskdatabasen.se/kategori/matinstrument/mangdflode/reservdelartillbehor/vatette-vattenmatarkonsol-4647873-1 Dock kommer min slang in genom en vägg i rät vinkel. Tänkte då att man borde kunna använda en: https://www.rskdatabasen.se/kategori/va-armaturstangventiler/stangventiler/kulventiler/vatette-8547100-1 istället för
mibe13: [citat] Men tack, det tänkte jag inte ens på. Efter lite pillande är nu filken borta och det finns en öppning. I mina ögon ser det ut som att någonting saknas på baksidan, öppningen går ju rätt ut mot kaklet, ska jag skaffa någon sorts mutter som gör att öppningen istället kan komma från vänster sida, den sidan är maskinens vattenrör ska komma ifrån? Eller ska det gå att
ErikB3: [citat] Ska försöka vara på mer. Däremot var badrummet ett projekt som vi anställde Fredells för som nu är sålt till Bauhaus. Det var de som hade kontrakt med VVS, våtrumspersonerna etc. Borde väl gå att kontakta underleverantören... verkar ha hamnat i en knepig sits bara.
swirve: Tack för det! Bytte plats på ventil och vinkel så ska det nog gå att få till!
hordak: Uppdatering för intresserade: Rör dragna, mini-tvättställ och toalettstol på plats samt anslutna till utanpåliggande avlopp (kläs så småningom in i någon form av låda) [bild]
vedklyv: Hjulbent är nog inne på rätt spår. Jag har så själv i mitt badrum, men jag har inga ventilationsrör där, däremot går rören genom några reglar och det är det som låter.
charl_6: [citat] Jo så är det säkert då det är ett eluppvärmt hus. Idag finns det en luft-luft pump. Dock kvarstår frågan varför man placerar något varmt under något kallt. För mig bara dumt vid ev vattenläcka och risk för kondens så droppar vatten rakt ner på 400v. Riskfyllt anser jag. Hur tänkte man?
Nyttanvändarnamn4321: Ja visst kan du det men finns färdiga boxar. T.ex - Uponor Gråvattenfilter - FANN Biobädd Jag är ju inte helt objektiv i detta men vet vad det är för fördelar /nackdelar med de olika systemen. Men fundera på detta innan ni bestämmer er: - Godkänner kommunen att ni räknar bara på 320L/dygn? - Hur tror du framtiden kommer se ut? - Ni kanske kommer vara där även vintertid - Flyttar dit
altren: Tack! Det visade sig dock vara något så idiotiskt som en ballofix på kallvattenröret som hamnat fel.
villeg: Perfekt! :D Då kör jag vidare med de delar jag har.
Hjulbent: Det är bara en bit som du behöver då, slangen ligger på frostfritt förutom en del. jag har en bit på 30 meter ETL-10 kvar med slutända , jag brukar köpa på 300 meters trumma normalt, är det av intresse så ge mig ett PM
Hjulbent: Ja det kan du göra , troligtvis hänger pumpen i slangen som är fäst i topplocket, du får dra upp lite längre än vad måttet är på det nya hålet, sätta någon form av bockrygg som håller det kvar uppe. Därefter ta en bräda som räcker nedanför nytt hål , i uppändan ska det vara säkring som gör att brädan inte tappas ner i hålet, den ska då stå mellan slang/kabel och
Hjulbent: Glöm inte att dra bort termostatvredet, på termostaten sitter en liten knapp är Överhettningskydd, tryck och lyssna om det klickar, den kan ha löst om det varit tomt på vatten i beredaren
Hjulbent: Har du kommunalt vatten och duschslangen räcker ner i toan ska den monteras. lämpligt att göra det med eget vatten. Vid ett ev . stopp på utifrån och avstängning då en läcka finns i mark så kommer vatten att gå baklänges med hävert och det får inte ske, vid sug i rör/slang så öppnar den och släpper in luft för att inte ev . förorenat vatten kan komma in i matande rörledningar.
Pappa1986: Då kör vi en ny uppdatering. Uppbilat och klart men inget plaströr. Röret ligger precis utanför källartrappan. Hade ute Sandahls ytterligare en gång till och då konstaterade dem (vilket de borde gjort första gången dem var där) att det har blivot en krök på röret ca 50cm från brunnen. En sättning och en knäck på röret så det har blivit bakfall... Få fram med spaden istället
Krilleman: [citat] Precis det syndromet som blir om röret i beredaren gått av. :worried:
vedklyv: Råttor, loppor, löss, silverfiskar, tvestjärtar, kackerlackor, spindlar, mfl. mer eller mindre trevliga små gynnare, har följt människan ända sedan tidernas begynnelse. Det är vi själva som har skapat möjligheter för de små liven att trivas i våra hus, så skäll inte på dom, dom förstår inte bättre, dom försöker bara att skapa en livsmiljö som gynnar dom. Mao. dom gör precis