12 579 läst ·
11 svar
13k läst
11 svar
Utdömt avlopp. Vilka är alternativen?
Hallå
En lång berättelse tyvärr, men det kanske underlättar för er som kan hjälpa mig.
Vilket/vilka alternativ är det bästa om kommunen har godkänt trekammarbrunn med tät markbädd samt fosforfälla. De kan även tänka sig ett minireningsverk så länge fosforn är under kontroll (fosfor är tydligen nitat som prio. på kommunens anslagstavla detta år, hehe).
Till min fördel är att jag har fri tillgång till grävmaskin och grus. Men tomten är relativt trång (dock tror de kunniga att man kan klämma in en markbädd.
Med trekammarbrunn, tät markbädd, fosforfälla (efter markbädden) samt 5000:- till övrigt så landar jag på ca 40.000:- på de sajter jag kollat på.
Ett minireningsverk av typen Green Rock IISI 6 landar på ca 55.000:- med 5000:- på övrigt.
Att notera är att jag är elektriker så elinstallationen till reningsverket tar jag hand om själv.
Fördelen med minireningsverket är att det tar mindre plats samt verkar mer "framtidssäkrat". Det finns också en LITEN chans att det kan delas med grannen, dvs halva materialkostnaden.
Vad tycker ni som kan att jag ska lägga pengarna på?
/Mvh David
En lång berättelse tyvärr, men det kanske underlättar för er som kan hjälpa mig.
Vilket/vilka alternativ är det bästa om kommunen har godkänt trekammarbrunn med tät markbädd samt fosforfälla. De kan även tänka sig ett minireningsverk så länge fosforn är under kontroll (fosfor är tydligen nitat som prio. på kommunens anslagstavla detta år, hehe).
Till min fördel är att jag har fri tillgång till grävmaskin och grus. Men tomten är relativt trång (dock tror de kunniga att man kan klämma in en markbädd.
Med trekammarbrunn, tät markbädd, fosforfälla (efter markbädden) samt 5000:- till övrigt så landar jag på ca 40.000:- på de sajter jag kollat på.
Ett minireningsverk av typen Green Rock IISI 6 landar på ca 55.000:- med 5000:- på övrigt.
Att notera är att jag är elektriker så elinstallationen till reningsverket tar jag hand om själv.
Fördelen med minireningsverket är att det tar mindre plats samt verkar mer "framtidssäkrat". Det finns också en LITEN chans att det kan delas med grannen, dvs halva materialkostnaden.
Vad tycker ni som kan att jag ska lägga pengarna på?
/Mvh David
Hade precis samma problem som du, slutade med ett minireningsverk och en sandfilterbrunn som rinner till dagvattenbrunn innan det pumpas ut till ett dike. Gick inte att få plats med tät markbädd utan att flertlet pumpar hit och dit på tomten.
Enda sura är aluminiumpolykloriden, ganska dyr
Enda sura är aluminiumpolykloriden, ganska dyr
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Just det, nackdelen med minireningsverk är väl att du har driftkostnad.
Det har man väl iofs också med trekammarbrunn, den måste ju slamsugas.
Har du någon uppfattning om skillnad i driftkostnad?
Min uppfattning är att 40 papp gör mindre ont än 55.
Det har man väl iofs också med trekammarbrunn, den måste ju slamsugas.
Har du någon uppfattning om skillnad i driftkostnad?
Min uppfattning är att 40 papp gör mindre ont än 55.
Jag gav 2000 för 45 l flockningsmedel, har vårat i drygt två år så utslaget över tid är det inte jättedyrt, och ingen markbädd som måste deponeras för dyra pengar i framtiden. Om man nu inte har plats att gräva en ny någon annan stans på tomten.
KISS= Keep it stupid simple är alltid en bra filosofi. Välj alltid den mest okomplicerade lösningen. Är själv i branschen och kör spolbil. Trekammare och markbädd är det som kan krångla minst och har lägst driftkostnad tex så debiterar vi en halvtimme arbetstid på alla minireningsverk vi tömmer då vi ofta måste spola rent och alltid måste återfylla med en viss mängd vatten efter tömning. Tömningsintervallet är samma på en trekammare och ett minireningsverk. Om man väljer ett minireningsverk så ska man definitivt välja ett som har elektroniken ovan marknivå. Finns verk som har all elektronik inne/nere i själva verket (bla äldre BAGA) och får du då en översvämning pga tätt utlopp/filter/pumphaveri så åker du på att byta elektroniken för en kostnad på allt mellan 10,000 - 40.000 kr. Inte kul
Markbädd med fosforfälla är i ditt fall billigaste lösningen och förmodligen en av de bättre. Ska du titta på minireningsverk så finns det ett par verk som du sätter i eller efter din trekammarbrunn, vissa mer prisvärda än andra.
Som tidigare påtalats så glöm inte att kolla driftkostnaderna, dvs serviceavtal, kemiförbrukning och energiförbrukning. Kolla även vad som ingår i serviceavtalet. Vissa avtal kräver att du gör merjobbet medans andra avtal är fullserviceavtal. Det kan skilja flera tusen per år i serviceavtalskostnader så det lönar sig att kolla upp denna kostnad.
Vad gäller slamtömning så är det vissa av ovanstående verk som slamtömmarna inte behöver röra utan de tömmer endast slamavskiljaren. Vad som kan vara värt att tänka på är att ett minireningsverk går att sanera och återuppstarta efter svår slamflykt från trekammarbrunnen, en markbädd sätts igen. Vet ett område i en kommun där entreprenören inte hade tömt slamavskiljarna på över 18 månader med kraftigt överbelastade slamavskiljare som följd. Undrar just hur infiltrationsbäddar och markbäddar ser ut i det området.
Avloppsguiden har tagit fram en marknadsöversikt. Den är inte heltäckande men kan ändå vara till hjälp.
http://husagare.avloppsguiden.se/marknadsöversikt.html
Som tidigare påtalats så glöm inte att kolla driftkostnaderna, dvs serviceavtal, kemiförbrukning och energiförbrukning. Kolla även vad som ingår i serviceavtalet. Vissa avtal kräver att du gör merjobbet medans andra avtal är fullserviceavtal. Det kan skilja flera tusen per år i serviceavtalskostnader så det lönar sig att kolla upp denna kostnad.
Vad gäller slamtömning så är det vissa av ovanstående verk som slamtömmarna inte behöver röra utan de tömmer endast slamavskiljaren. Vad som kan vara värt att tänka på är att ett minireningsverk går att sanera och återuppstarta efter svår slamflykt från trekammarbrunnen, en markbädd sätts igen. Vet ett område i en kommun där entreprenören inte hade tömt slamavskiljarna på över 18 månader med kraftigt överbelastade slamavskiljare som följd. Undrar just hur infiltrationsbäddar och markbäddar ser ut i det området.
Avloppsguiden har tagit fram en marknadsöversikt. Den är inte heltäckande men kan ändå vara till hjälp.
http://husagare.avloppsguiden.se/marknadsöversikt.html
Klicka här för att svara