12 579 läst ·
11 svar
13k läst
11 svar
Utdömt avlopp. Vilka är alternativen?
Hallå
En lång berättelse tyvärr, men det kanske underlättar för er som kan hjälpa mig.
Vilket/vilka alternativ är det bästa om kommunen har godkänt trekammarbrunn med tät markbädd samt fosforfälla. De kan även tänka sig ett minireningsverk så länge fosforn är under kontroll (fosfor är tydligen nitat som prio. på kommunens anslagstavla detta år, hehe).
Till min fördel är att jag har fri tillgång till grävmaskin och grus. Men tomten är relativt trång (dock tror de kunniga att man kan klämma in en markbädd.
Med trekammarbrunn, tät markbädd, fosforfälla (efter markbädden) samt 5000:- till övrigt så landar jag på ca 40.000:- på de sajter jag kollat på.
Ett minireningsverk av typen Green Rock IISI 6 landar på ca 55.000:- med 5000:- på övrigt.
Att notera är att jag är elektriker så elinstallationen till reningsverket tar jag hand om själv.
Fördelen med minireningsverket är att det tar mindre plats samt verkar mer "framtidssäkrat". Det finns också en LITEN chans att det kan delas med grannen, dvs halva materialkostnaden.
Vad tycker ni som kan att jag ska lägga pengarna på?
/Mvh David
En lång berättelse tyvärr, men det kanske underlättar för er som kan hjälpa mig.
Vilket/vilka alternativ är det bästa om kommunen har godkänt trekammarbrunn med tät markbädd samt fosforfälla. De kan även tänka sig ett minireningsverk så länge fosforn är under kontroll (fosfor är tydligen nitat som prio. på kommunens anslagstavla detta år, hehe).
Till min fördel är att jag har fri tillgång till grävmaskin och grus. Men tomten är relativt trång (dock tror de kunniga att man kan klämma in en markbädd.
Med trekammarbrunn, tät markbädd, fosforfälla (efter markbädden) samt 5000:- till övrigt så landar jag på ca 40.000:- på de sajter jag kollat på.
Ett minireningsverk av typen Green Rock IISI 6 landar på ca 55.000:- med 5000:- på övrigt.