Hej allesammans!
Har precis köpt ett hus där ny brunn borrades 2016 efter att den gamla brunnen sinat.
I den nya brunnen kommer bräckt vatten och när jag provsmakade under visningen var det helt ok smak men nu är det mycket värre.

Har börjat fundera lite på vad man kan göra för att få ordning på vattnet och skulle gärna få lite förslag på lösningar.

Har b.l.a sett förslag på att höja pumpen i borrhålet, borra nytt hål eller sätta in ett RO filter för dricksvattnet endast. RO filter känns som en temporär lösning då det endast blir lite vatten per dygn och jag tänker på hur övrigt i huset påverkas av bräckt vatten över tid.

Huset ligger på slätten i Skaraborg och om ni har tips på bra entreprenörer/installatörer i regionen att kontakta tas det emot tacksamt.

Mvh total novis

Det är nog bäst med en fullhouse lösning, RO rening för hela huset. Tänk dock på att man måste återmineralisera ett omvänt osmosvatten, annars har du risk för korrosion ändå. Finns lite olika modeller på marknaden men man får inte göra reklam för sånt här, det får man sköta utanför tråden.
Med vänliga hälsningar Morgan

Hej och tack för svar!
Utan att gå in på exakt försäljare och märke så finns det nog en del detaljer son en insatt kan förklara i generella termer som är av allmänt intresse då det är svårt att hitta praktisk information för en oinsatt.
T.ex
vad klarar ett s.k. fullhouse RO system i liter/dygn, underhållsbehov, hur och var installeras det, ca inköpskostnad (10 eller 100+k) och ca årskostnad för filterpaket återmineralisering osv.
Allt får ju vägas mot att ta ut en brunnsborrare igen och dra ett nytt hål i backen för en kostnad runt 30-50k. Sen vet jag ju inte sannolikheten för att vattnet är bräckt även på ett annat ställe (har ca 1.5 hektar att borra på) men det kanske är utdömt det med..
Mvh

Sannolikheten för saltvatten är nog stor även för hål två.
Man brukar komma upp i runt 4-6 liter per min med dessa osmosfilter, så man lagrar vattnet i en tank som sedan förser huset via en pump. Det man gör är att först rena vattnet från ev. större ämnen som ex. Järn, mangan, humus, kalk osv. Sen renar man genom osmosfilter och låter det renade vattnet gå igenom en mineralmassa. Sedan lagras vattnet i en tank som anpassas efter förbrukningen. Det finns olika system allt från färdiga kompakta system, till system man platsbygger. Kostnad mellan 90-150 000:-. Årskostnaden ligger på ca 1500:-/år.

Hur djupt är det borrat? Det är väl det som påverkar risken för saltvatten, att de borrat för djupt och kommit in i salta vattenlager.

Fylla en undre andel med betong borde väl vara en lösning om den är för djup, snarare än att borra en ny?

J
Hur djupt är hålet , hur djupt hänger pumpen och vd är förbrukningen i dag , eller blir det mera senare
Är det gammal sjöbotten så kan det vara saltfickor i botten , och då får inte hålet vara så djupt , normalt skiktar sig salt och sött vatten , där det söta är överst , Blir det ett stort uttag så blandar det sig på någon nivå .

M mogge_73 skrev:
Sannolikheten för saltvatten är nog stor även för hål två.
Man brukar komma upp i runt 4-6 liter/min. Kostnad mellan 90-150 000:-. Årskostnaden ligger på ca 1500:-/år.
Tack för nyttig info.
Lutar nog åt ett mindre diskbänkssystem tills jag fått utrett ordentligt mina förutsättningar. Så man kan få sitt kaffe! Ska i vilket fall göra en ordentlig vattenanalys, något labb och analyspaket som rekommenderas?

W witten skrev:
Hur djupt är det borrat? Det är väl det som påverkar risken för saltvatten, att de borrat för djupt och kommit in i salta vattenlager.

Fylla en undre andel med betong borde väl vara en lösning om den är för djup, snarare än att borra en ny?
J jojo123 skrev:
Hur djupt är hålet , hur djupt hänger pumpen och vd är förbrukningen i dag , eller blir det mera senare
Är det gammal sjöbotten så kan det vara saltfickor i botten , och då får inte hålet vara så djupt , normalt skiktar sig salt och sött vatten , där det söta är överst , Blir det ett stort uttag så blandar det sig på någon nivå .
Jag hittade brunnen på SGUs kartvisare.
33m djup varav 18m jordlager. 1200l/tim. Vet inte hur djupt pumpen hänger men det kanske finns marginal att höja? Kan tänka mig att vi kommer klara oss med halva kapaciteten..

Är inte 33 m väl lite egentligen? Då är ju risken avsevärt mycket större att hamna i gamla sjölager än om man borrar en bra bit ner i berget.

• Gilla
Mjölsered och 1 till
  • Laddar…
Avsaltningsanläggning?

Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Avsaltningsanläggning?
Avsaltningsanläggning är RO anläggning så vitt jag förstått p.g.a. svårigheter med att bli av med just salter , och för högre kapacitet än endast lite dricksvattenbehiv blir sådana system snabbt dyra.

S Stefan1972 skrev:
Är inte 33 m väl lite egentligen? Då är ju risken avsevärt mycket större att hamna i gamla sjölager än om man borrar en bra bit ner i berget.
Det kanske är så, finns det någon person på kommunen man kan kontakta som har kunskap om sånt här?
Eftersom det är i Skaraborg är det några mil från Vänern och jag läste att risken för relikt vatten är större nära våra stora insjöar (och kusten).

Även om man borrar förbi 33m kommer inte det salta vattnet sjunka ner ibrunnen ändå? Eller tätar man med rör en bit ner?
Har många frågor men vill gärna lära mig så mycket som möjligt om hur det fungerar..
Mvh

Ring en lokal brunnsborrare och kolla, de borde ju ha koll? Har inte själv anlitat dem men har hört bra saker om Vara Brunnsborrning (eller nåt liknande)

BiFuel BiFuel skrev:
Ring en lokal brunnsborrare och kolla, de borde ju ha koll? Har inte själv anlitat dem men har hört bra saker om Vara Brunnsborrning (eller nåt liknande)
Var faktiskt den firma som borrat brunnen nu när jag kollade i papperna. Ska testa att höra med dem

K Karlars skrev:
Det kanske är så, finns det någon person på kommunen man kan kontakta som har kunskap om sånt här?
Eftersom det är i Skaraborg är det några mil från Vänern och jag läste att risken för relikt vatten är större nära våra stora insjöar (och kusten).

Även om man borrar förbi 33m kommer inte det salta vattnet sjunka ner ibrunnen ändå? Eller tätar man med rör en bit ner?
Har många frågor men vill gärna lära mig så mycket som möjligt om hur det fungerar..
Mvh
Ingen aning. Farsan borrade nyligen och det vart runt 100m och bara 3-4m sand och lera. Antagligen borrar man väl tills trycket är tillräckligt högt antar jag men ju tidigare man får det ju större borde ju sannolikheten vara att komma i gamla sjölager. Fodrar med rör gör man bara i den mjuka biten. I berget är det inget sånt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.