4 634 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Dåligt tryck i en kran
Tja har nybyggt hus (5år) var med och drog rören. Det är pex och rör i rör. Har fått en konstigt fel i köket och bara där. Slår jag på varmvattnet på max så minskar trycket snabbt till nästan obefintligt. Lirkar jag lite med handtaget av och på så kan jag hitta ett mellanläge där jag får jämt och stabilt tryck men inte max. Ibland får jag nästan fullt men oftast är det kanske 15% tryck.
Har bytt blandaren till en helt ny och dyr men fortfarande samma problem. Alla andra kranar i huset funkar fint. Avstånd mellan kök och fördelare är 40 cm, typ andra sidan väggen men går i en båge då röret från fördelaren går ut ur kopplingsskåpet och ner för att sedan gå upp till köksskåpet på andra sidan.
Har också provat trycket utan att koppla i blandare och köra vattnet direkt från vägledning till hink. Upplevde inget tryckfel då.
Hur kan trycket minska bara till köket när det funkar till badrum och det går från samma fördelare?
Har bytt blandaren till en helt ny och dyr men fortfarande samma problem. Alla andra kranar i huset funkar fint. Avstånd mellan kök och fördelare är 40 cm, typ andra sidan väggen men går i en båge då röret från fördelaren går ut ur kopplingsskåpet och ner för att sedan gå upp till köksskåpet på andra sidan.
Har också provat trycket utan att koppla i blandare och köra vattnet direkt från vägledning till hink. Upplevde inget tryckfel då.
Hur kan trycket minska bara till köket när det funkar till badrum och det går från samma fördelare?
Nej exakt samma med tryckfel. Enda skillnad att lirkandet är enklare för att hitta mellanläget som ger bättre tryck men det beror nog på att handtaget är mer exakt/enklare att hantera.
Nä det har funkat fint i flera år fram till ett halvår sedan. Bytte blandaren idag och det går ju inte koppla fel. Varmt kallt och diskmaskin.
Det enda jag kan tänka mig är att fördelaren är felande eller har smuts i sig då köket är sist på den fördelaren av varmvatten. Kan inte börja skruva i den idag, då jag ska bort över helgen.
Det enda jag kan tänka mig är att fördelaren är felande eller har smuts i sig då köket är sist på den fördelaren av varmvatten. Kan inte börja skruva i den idag, då jag ska bort över helgen.
Byter fördelaren, verkar vara där felet sitter.
Tack för hjälp.
Tack för hjälp.
Klicka här för att svara