Hej,
Jag bor i ett relativt nytt hus (2003) och har sedan vi flyttade in 2016 haft problem från och till med dålig lukt. Vi har två badrum, ett på bottenplan och ett på övervåning. Nedan problem gäller för båda våningarna.

Ibland luktar det rejält med avlopp, jag antar att vattnet i vattenlåsen har sugits iväg och blivit tomma så att avloppslukten kommer in i badrummet. Dessutom så är det ibland grumligt/mörkt avloppsvatten i vattenlåset i toaletterna, måste blivit någon sorts baksug så att avloppsvattnet åker tillbaks upp i vattenlåset.

Jag har försökt se på ritningarna hur avloppen och avlutningar är draget men hittar tyvärr inget.

Någon som vet hur jag kan börja felsöka för att få ordning på problemet? Eller vet vad felet är?

Åsa Lund
Kolla om du ser nån luftare som sticker upp genom taket?

Ska kolla. Går luftningen alltid upp på tak för att funktionen avluftning ska fungera klokt, eller är det bara för att illaluktande lukt ska komma så långt bort som möjligt?

S
Kontrollera golvbrunnarna så det inte ligger hårrester och annat mög som ruttnar och osar huggorm.

U
tobbe.roos tobbe.roos skrev:
Ska kolla. Går luftningen alltid upp på tak för att funktionen avluftning ska fungera klokt, eller är det bara för att illaluktande lukt ska komma så långt bort som möjligt?
Tvärtom. Den suger in luft för att spolning med mera ska fungera optimalt. Det finns vakuumventiler man kan sätta i badrummet om man vill. Fast eftersom ditt hus är så nytt borde du ha en ventil ungefär rakt över översta badrummet.
Edit: Och som bonus släpper den ut avloppslukten långt bort samt minskar risken för att vattenlåsen blåses tomma.

Redigerat:
Alla golvbrunnar och vattenlås är rengjorda så det är inte det.

Okej jag förstår funktionen. Men vad kan felet bero på egentligen, är det vakuumventiler som är ur funktion? Tätt nånstans?

Åsa Lund
Det kan vara luftaren som är tilltäppt

Okej tack för svar. Då ska jag ta reda på vad vi har för luftning och se om det är tilltäppt. Lättare sagt än gjort kanske..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.