Jag har precis fått en ny avloppsstam indragen. Jag ser att muffändan är vänd åt olika håll på några ställen. Är detta ok och spelar detta någon roll för tätheten? Spontant vill man väl ha muffen vänd ”uppströms” för bättre täthet och mindre motstånd?

Tätheten är densamma oavsett. Man brukar ha muffänden uppströms men om man använder en dubbelmuff har du ju muff på båda håll och det är inga problem.

Jag hade inte varit orolig över det.

G-83 G-83 skrev:
Tätheten är densamma oavsett. Man brukar ha muffänden uppströms men om man använder en dubbelmuff har du ju muff på båda håll och det är inga problem.

Jag hade inte varit orolig över det.
Perfekt, jag hittade inget som sa att det inte var ok så jag antog att det var ok. Tack för hjälpen(y)

• Gilla
G-83
  • Laddar…
Staffans2000
Det har mer att göra med antalet guldstjärnor rörläggaren får vid "Snits och stilkommitens" högtidliga årlig utdelning.
Rörläggeri handlar mycket om estetik. Om en del är avigt monterad utan anledning, ser det klåpaktigt ut. Trots att funktionen är fullgod.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Håller med Staffan. Även om jag oftast höljer de rör jag lägger känner jag en tillfredsställelse av att veta att jag gjort ett bra jobb.

Ett exempel är att nu är jag och gräver åt ett av våra större byggbolag. Vi frilade ett antal meter elrör för att schakta för L-stöd. Detta elrör var förlagt av en kollega till anläggaren som går med mig. Han har många års erfarenhet, men inte direkt känd för att vara noga av sig. Elröret ålade sig fram som en orm i marken pga att han inte sträckt det vid höljning. Funktionen är där men det ser för jävligt ut och speglar hur mycket han bryr sig överlag.

Sorry för OT.

Krilleman
Åt vilket håll monteras en dubbelmuffad långböj mest korrekt? :thinking::rofl:

Jag håller med föregående skribenter till fullo! (y)

Terana_Boj_90_2muff_Svangd.jpeg

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.