Hej, alla!
Jag håller på att sätta nytt kök i dagsläget och har tyvärr stött på problem. Dumt nog hade jag inte kollat ordentligt var avloppet satt innan jag börja sätta köket.
Kruxet är att avloppet är satt i väggen där diskmaskinen ska vara. Röret med böj/kopp sticker ut ca 17 cm samt är 21 cm högt. Med andra ord vansinne och omöjligt för mig att putta in min tänkta diskmaskin här som är 55 cm djup. Då det är otänkbart att börja flytta på skåp och liknande undrar jag om någon har en lösning om man kan typ bila upp väggen och kapa röret längre in? Göra en utfasning i väggen där man kan lägga avloppsrör samt få in koppen/avloppshålet ca 15 cm eller liknande?
Är väldigt grön på detta och kollar bara om det i praktiken skulle vara möjligt. Kommer självklart anlita en fackman för detta jobb isf.
Hoppas jag uttryckt mig någorlunda klart.
Tack på förhand för svar och hjälp.
P.S bifogar även några bilder på eländet.
Jag håller på att sätta nytt kök i dagsläget och har tyvärr stött på problem. Dumt nog hade jag inte kollat ordentligt var avloppet satt innan jag börja sätta köket.
Kruxet är att avloppet är satt i väggen där diskmaskinen ska vara. Röret med böj/kopp sticker ut ca 17 cm samt är 21 cm högt. Med andra ord vansinne och omöjligt för mig att putta in min tänkta diskmaskin här som är 55 cm djup. Då det är otänkbart att börja flytta på skåp och liknande undrar jag om någon har en lösning om man kan typ bila upp väggen och kapa röret längre in? Göra en utfasning i väggen där man kan lägga avloppsrör samt få in koppen/avloppshålet ca 15 cm eller liknande?
Är väldigt grön på detta och kollar bara om det i praktiken skulle vara möjligt. Kommer självklart anlita en fackman för detta jobb isf.
Hoppas jag uttryckt mig någorlunda klart.
Tack på förhand för svar och hjälp.
P.S bifogar även några bilder på eländet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det borde vara rätt enkelt att bila ur väggen lite och sen lägga i en muff och ny anslutning. Tänk bara på att "vattensäkra" urtagningen så att vid en ev. läcka så rinner vattnet ut och ner på plastunderlaget under diskmaskinen.
Många diskmaskiner har ju urtag på baksidan längst ner, har du kollat så det inte räcker till och du bara kan kapa röret och trycka i en muff eller stos?
Många diskmaskiner har ju urtag på baksidan längst ner, har du kollat så det inte räcker till och du bara kan kapa röret och trycka i en muff eller stos?
Jag tror att det kan bli en del jobb. Varför är det uteslutet att flytta skåpen?
Kan du flytta ut skåpen och ha en djupare bänkskiva, så diskmaskinen får plats framför? En djupare bänkskiva är väldigt praktiskt, men passar ju inte överallt.
Kan du flytta ut skåpen och ha en djupare bänkskiva, så diskmaskinen får plats framför? En djupare bänkskiva är väldigt praktiskt, men passar ju inte överallt.
Det är en lägenhet. Det är uteslutet att flytta skåpen då bänkskivan är redan sågad med underlimmad ho samt plats för häll. Köket är litet och komprimerat därav måste diskmaskinen stå där den är tänkt.b8q skrev:
Men det borde gå att bila upp väggen en bra bit och sätta ny muff. Är detta okay enligt eventuella regler o stadgar?
Ser det som mitt enda alternativ. Röret i marken är ett gammalt avlopp som är proppat efter stambyte.
Tack för alla hjälpsamma svar.
anders07 skrev:Det borde vara rätt enkelt att bila ur väggen lite och sen lägga i en muff och ny anslutning. Tänk bara på att "vattensäkra" urtagningen så att vid en ev. läcka så rinner vattnet ut och ner på plastunderlaget under diskmaskinen.
Detta skulle vara guld. Så du tror det är genomförbart. Som du säger är maskinen urfasad/ har ett urtag. Men då röret sitter så högt upp hjälper ej detta. I tillägg är bara muffen 5 cm bred.
Har du yrkesvana från VVS eller tror du bara som jag att det går attgenommföra rent praktiskt. Tack för svar!
Stämmer bra. Det är avloppet för den blivande diskhon som sitter till vänster. Vet att det är åt helvete planerat och jag har verkligen kört in i väggen och söker er input.
Har kollat med styrelsen och om min lösning går kan jag fimpa röret i golvet då det är proppat och ej används längre.
Tack för svar!
Har kollat med styrelsen och om min lösning går kan jag fimpa röret i golvet då det är proppat och ej används längre.
Tack för svar!
Är relativt säker på att det är gutjärn eller liknande.
Ja, jag tyckte mig se detta på bilden i och med att det satt en skruvmuff på röret 
Men du får nog försöka bila upp ett utrymme runt röret och kapa det i liv med väggen ungefär. Jag tror inte du kan "Muffa" ett stålrör utan det behövs en sån där koppling som redan sitter där fast ny och för att operera in den i väggen så du kan få ett rör dikt an mot väggen så behöver du lite utrymme...
Förslagsvis så drar du rör till diskbänksskåpet och kopplar på diskmaskinens avlopp på vattenlåset där.
Hoppas Krilleman ser denna tråden så kan han säkert ge dig lite proffstips.
Men du får nog försöka bila upp ett utrymme runt röret och kapa det i liv med väggen ungefär. Jag tror inte du kan "Muffa" ett stålrör utan det behövs en sån där koppling som redan sitter där fast ny och för att operera in den i väggen så du kan få ett rör dikt an mot väggen så behöver du lite utrymme...
Förslagsvis så drar du rör till diskbänksskåpet och kopplar på diskmaskinens avlopp på vattenlåset där.
Hoppas Krilleman ser denna tråden så kan han säkert ge dig lite proffstips.
Det borde vara en slits med avlopp och vatten precis bakom. Väldigt vanligt att det är det.
Det brukar bara vara lättbetong som täcker slitsen. Knacka på väggen och lyssna, det är skillnad på lättbetong och vanlig betong när man knackar på det. Poröst och ihåligt kontra stumt och dovt.
Men absolut får man skarva avlopp i väggen!
Det brukar bara vara lättbetong som täcker slitsen. Knacka på väggen och lyssna, det är skillnad på lättbetong och vanlig betong när man knackar på det. Poröst och ihåligt kontra stumt och dovt.
krilleman_215 skrev:Det borde vara en slits med avlopp och vatten precis bakom. Väldigt vanligt att det är det.
Som du säger är det ett tunt lager med lättbetång innan man kommer igenom. Därefter följer bara isolering kring röret. Så då borde jobbet kunna vara genomförbart av vilken vanlig VVS firma som helst?
Tack för input!