Har en ny Ikea blandare med pexrör och 3/8 hylsa som jag vill ansluta till befintlig koppling som dessvärre verkar vara av mindre dimension. Finns det eventuellt ngn nippel eller annan bättre passande klämringskoppling alt kulventil som jag bör byta till istället? Röret som befintlig klämringskoppling sitter på är 10mm.

• Ny IKEA blandarkran med PEX-rör bredvid en befintlig 10mm klämringskoppling i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller två nya flexibla IKEA blandarslangar med 3/8 hylskopplingar mot en textilmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om rören räcker så är det nog enklast att kapa dem och montera ny kulventil eller skarv som passar det du har. 10mm rör och sen 15 gänga eller vad nu slangarna har.
Tänk på stödhylsor om de kromade rören nu mot förmodan är mjuka rör.

S Stefan1972 skrev:
Om rören räcker så är det nog enklast att kapa dem och montera ny kulventil eller skarv som passar det du har. 10mm rör och sen 15 gänga eller vad nu slangarna har.
Tänk på stödhylsor om de kromade rören nu mot förmodan är mjuka rör.
Tack för snabb respons! Då bör väl en minikulventil 10x10 funka antar jag, även om jag helst undvikit att kapa befintlig koppling. Passar en sådan kulventil direkt på pexhylsan eller behöver jag ngn adapter?

En sådan koppling kan ha vilken gänga som helst så på en del fabrikat så passar inte normala adaptrar. Det bästa är som sagt att köpa en skarv eller ventil som är klar för rör och sen gänga på andra sidan och gärna då samma som slangarna då. Då kan du gänga dessa direkt på utan nå adaptrar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.