Blueline
W witten skrev:
Är inte stora delar av skiljeväggen borta också?
Hur löses det? Bygger ny i trä eller finns det färdiga?

Ha det fint!

Claes Sörmland
Först, kolla hur illa det är med mellanväggen under vattenytan. Under vattnet finns nästan inget syre och träet ruttnar då extremt långsamt (tänk Vasa-skeppet). Trä som sticker upp över ytan ruttnar däremot fort. Spik kan ärga bort rätt snabbt. Så pumpa/hinka ur vatten så att mellanväggen blir synlig.

Konstruktionen av en tvåkammarbrunn kräver egentligen inte att något av mellanväggen sticker upp över vattenytan. Mellanväggen slutar strax under vattenytan (5-10 cm? Någon som har ett mått?) så att vatten kan röra sig över den. Jag tror att de två planken längst ut på kanterna har stuckit upp över vattenytan av praktiska skäl, så man kunde montera mellanväggen utan att klättra ned i brunnen eller liknande.

Behöver du bygga en ny så är det bara att snickra ihop något. Rejält virke är nog klokt och sen får det svälla ihop så det blir tätt i brunnen. Rostfri skruv är nog en idé.

Jag har aldrig snickrat mellanvägg och skulle överväga att mura smala lecablock. Rätt snabbt gjort.

Jag har jobbat i en gammal slammbrunn. Jag hinkade ur den, tvättade med höggtryck, hinkade igen, sköljde vatten vatten, hinkade ur den och sprutade på en flaska klorin (pumpspruta ) blandad med 5 liter vatten. Efter ett dygn med sommarfriska vindar var den faktiskt rätt OK och "ren" och gick att gå ned i med stege.

Sen när man går ned i en brunn så är man alltid två och funderar på syretillgången, larmmöjlighet och hur man snabbt får upp stackaren ur brunnen om det värsta händer (avsvimning). Farliga saker, sök på forumet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.