976 läst ·
2 svar
976 läst
2 svar
Dold rördragning till kökskran. Återanvändning vs klumpiga plastlösningar.
Jag håller på att flytta på lite grejor i mitt 60-tals kök. Den gamla kranen var väggmonterad och jag tänkte göra samma sak igen. Den gamla kranen har 2 separata fästen inne i väggen, dessa är lödda på 15 mm kopparrör som kommer ut ut väggen under diskbänken (dvs synliga under diskbänken) sedan vidare ner genom bjälklag vis diverse gamla avstängda T-kopplingar och annat jox innan man slutligen landar i några 22 mm kopparrör. Källaren är tvättstuga, ev. läckage där är alltså totalt ofarligt förutom vattenräkningen.
Enligt vad jag förstår får man inte ha skruvkopplingar dolda i väggen, däremot funkar det under diskbänken eller i källartaket (där 22
rna finns). Hur ska man lösa detta?
A. Återvinningslösning. Jag flyttar över dom gamla lödda kopplingarna, kapar dessa bakom diskbänken, sätter på synlig skruvkoppling i diskskåpet och drar PEX eller kopparrör ner till källaren. Billigt och miljövänligt. En extra fördel är att jag kan sätta en T-koppling och kulkran under diskbänken för diskmaskinen.
B. Jag drar PEX hela vägen och använder nytt blandarfäste, men hur 17 skruvar jag fast rören i blandarfästet utan att det blir en dold skruvkoppling? Eller finns det blandarfästen med godkänt dolt fäste? Fästet nedan från Biltema, hur ska det funka utan att man får en dold skruvkoppling?
C. Väggdosa och PEX. Ser oerhört klumpigt ut. Jag kommer att behöva gräva ur halva väggen. Vad behövs mer för att få fast blandaren, det ser lite bräckligt ut att skruva fast en direkt i den där plasten.
Enligt vad jag förstår får man inte ha skruvkopplingar dolda i väggen, däremot funkar det under diskbänken eller i källartaket (där 22
A. Återvinningslösning. Jag flyttar över dom gamla lödda kopplingarna, kapar dessa bakom diskbänken, sätter på synlig skruvkoppling i diskskåpet och drar PEX eller kopparrör ner till källaren. Billigt och miljövänligt. En extra fördel är att jag kan sätta en T-koppling och kulkran under diskbänken för diskmaskinen.
B. Jag drar PEX hela vägen och använder nytt blandarfäste, men hur 17 skruvar jag fast rören i blandarfästet utan att det blir en dold skruvkoppling? Eller finns det blandarfästen med godkänt dolt fäste? Fästet nedan från Biltema, hur ska det funka utan att man får en dold skruvkoppling?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
C. Väggdosa och PEX. Ser oerhört klumpigt ut. Jag kommer att behöva gräva ur halva väggen. Vad behövs mer för att få fast blandaren, det ser lite bräckligt ut att skruva fast en direkt i den där plasten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är är gott om både förståsigpåare, gubbar och snåljåpar som ägnar sig åt sånt. Jag själv bland annat.GoC skrev:
Klicka här för att svara