Hand håller en trefas kontakt av märket Grundfos, avsedd för djupbrunnspumpar, framför ett suddigt bakgrundsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller ett metalliskt trefaskontaktdon för undervattensbruk mot en suddig bakgrund.
Skapa konto
Hej!
Min fråga gäller egentligen el men pumpar hör ju vatten..? Har iaf köpt en ny Grundfos trefas djupbrunnspump för att ersätta den gamla pumpen från Debe. Har alltså redan en befintlig 70 m elkabel som pumpen ska anslutas till. Min fråga är om detta kontaktdon är standard undervattenskoppling eller specifikt för fabrikatet på pumpen, Grundfos 3-fas i detta fall? Den passar iaf inte den gamla anslutningen så följdfrågan blir var man får tag på motsvarande kontakt (hona)?

• Etikett på en Grundfos djupbrunnspump med tekniska specifikationer, bland annat effekt och spänning.
    Skapa konto
tommib
Den där är nog specifik för Grundfos. Har du inte fått en hona med din pump? Jag skulle väl vända mig till Grundfos i första hand.

Du kan kanske skarva på en sådan kontakt på din nuvarande kabel. Troligen är det som privatperson lättare att använda en kontakt med en bit kabel på redan så att du kan använda en krympskarv som länkas ovan. Tänk på att det kommer ligga under vatten hela tiden så det måste bli helt tätt.

Aha.. då borde jag förstås ha beställt en sån kontakt också med pumpen från Rinkabyrör. Ska kolla upp det där. Tack!

Satsade på gjutskarv från Rinkaby vilken - som sagts - är just den jag behöver. 800kr kändes väl mkt för en kontakt men är ändå betydligt mindre än vad andra tar för samma del. Och så ska det vara enkelt (nåväl). Grundfos bekräftar också att det är rätt kontakt/hona o hänvisar till VVS-grossister för inköp. Valde bort alternativet krympskarv m anledning av att pumpen redan har en fin kontakt. Nu till anslutning o ytterligare frågeställningar:

1. Hittar ingenstans i manualer var L1 L2 L3 ska anslutas till den nya skarven/kontaktdonet, bara färg på ledarna som går in i pumpen - men de ligger ju dolda i blå kabeln till densamma. Är det bara att testa sig fram o byta om motorn går åt fel håll? Känns inget vidare med den metoden här, om nåt skulle gå sönder.
Hand holding a circular electrical connector with three screws, in front of an open manual showing wiring diagrams.
Skapa konto

Hand håller en gjutskarv framför en öppen manual med teknisk information.
Skapa konto

2. När jag klipper den gamla kabeln ovanför den gamla gjutskarven (jo det satt en sån också på den) syns vattendroppar vilket gör mig orolig. Jag misstänker att vatten trängt in i gjutskarven o vidare in i kabeln. Något som känns igen? Anledningen till att pumpen (en Debe märkt 1972!) skulle bytas ut var att motorskyddet hela tiden löste ut, efter ca 20 s drift. Så var det länge o enligt VVS-are tydde felet på utsliten pumpdel. Nu misstänker jag istället jordfel i skarv eller motor. Nåväl, ny pump är nog bra iaf. Det här borde förstås undersökas av elektriker men med anledning av att brunnen numera bara används till trädgårdsbevattning vill jag gärna hålla nere på utgifterna o göra så mkt som möjligt själv - och behålla gamla kabeln.
En avklippt pumpkabel med en gammal gjutskarv och spår av vattendroppar som tyder på möjlig fuktskada.
Skapa konto

Om du vet vad som är rätt rotation i din anläggning kopplar du i den ordningen till brun-svart-grå. Om de följer standarder vilket är troligt ska då pumpen gå åt det håll den ska för att fungera riktigt. Nu är det i de här fallen ingen katastrof att köra baklänges du får bara dålig kapacitet och i så fall bara att skifta riktning.

Samma med vattendropparna, att en kabel och skarv utsatt för tryck på djupet i brunnen skulle vara absolut täta är inte så troligt och med rätt utförande ska det inte skada genom att komma åt motorn eller kopplingar. Din tanke om att det skulle orsakat felsymptomen att motorskyddet löser efter 10-tals sekunder är inte heller så trolig. Skyddet reagerar på överström sett till motorns maxdata och det tyder mer på att det går mekaniskt tungt tex slitna delar i pumpen och inget direkt elfel. Möjligtvis skadade lindningar och då kan ditt vatten spelat en roll trots allt men då på andra sidan skarven.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Om man undrar om det blivit rätt rotationsriktning så kan man mäta kapaciteten.

Sätt en kran lite halvöppen (ev helöppen).
Mät tiden det tar att få upp trycket i hydroforen, dvs mät tid mellan att tryckströmbrytaren slår till och pumpen startar till att den slår ifrån.

Byt sen plats på två st faslindningar, och mät sen tiden på samma sätt (dvs låt bli den öppna kranen, så den är i samma läge).
När det går fortast att få upp trycket i hydroforen så har man fått rätt fasföljd.
Skillnaden är ganska markant.

• Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
Låter betryggande. Då kan jag provköra en antagen fasföljd - i en större vattenhink - utan att riskera motorhaveri. Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.