Gammal brunn av cementringar med kona och lock med luftningsrör i skog intill dike.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här brunnen av cementringar avslutad med en kona och sedan ett lock med luftningsrör ligger intill ett dike som jag tror anlades i början av fyrtiotalet. Brunnen är djupare än diket och kan ha tjänat som vattentäkt för kreatur. Vattnet kommer från åkrar och en grusås. Vi försöker förstå när vattendraget som högre upp är en bäck kanaliserades i diket. Det finns anledning att tro att brunnen gjordes samtidigt med diket. Frågan är inte trivial, ärendet har varit uppe i Mark- och miljööverdomstolen.

Spontant, 60talet och framåt

Claes Sörmland
Jag tycker den ser väldigt välbevarad ut om den är gammal. Mina avloppsbrunnar från 60-talet ser betydligt äldre ut, surt regn och syra från mossa och mikrober vittrar betongen i den fuktiga miljön utomhus.

Om det bara är ett dike som går från brunnen, är det med stor sannolikhet att det är en naturlig källa som alltid varit där.
För att undvika att djur trampa och förordade en källa, så grävde man ut den och satte ett par cementrör samt ett lock och en gårdspump.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.