Hej,

Vi ska byta blandare i vår lägenhet som tyvärr inte har en egen avstängning utan jag måste stänga av huvudledningen in. När jag börjar skruva på den så läcker vatten ut från ventilen. Jag vågade inte fortsätta utan öppnade den helt igen och då slutade det droppa.

Ska jag ringa en rörmockare och be dem byta ventilen från huvudledningen? Känns segt för att bara byta blandare. Eller tror ni att jag kan stänga av och byta blandaren snabbt?

Någon som vet vad ventilen heter?

(huvudledningen kommer in från väggen)
Väggmonterad avstängningsventil med läckage, behöver eventuellt bytas innan installation av ny blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ John
 
Krilleman
Hej och välkommen till forumet @johnlemonse ! (y)

Du ser ut att ha Mora - Stora systemet (22mm rör)

Dock verkar det finnas extremt lite info kvar om detta. Jag har använt det någon enstaka gång för ca 15 år sen.

"Mora UPL - Lilla systemet" (12, 15 & 16mm rör) finns fortfarande kvar dock.

https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...armatur/kopplingssystem/kopplingssystem-mora/

Lilla systemets ventilöverstycken kanske även passar i stora systemet?!
Vredet ser identiskt ut mellan lilla och stora systemet.
Låter kanske lite osannolikt... Bara en ren gissning från min sida!:thinking:
https://lundagrossisten.se/catalogue/i15666.html

Enda jag hittar om stora systemet är denna text hos Ostnor (Alltså Mora):
http://webbase.ostnor.net/Moraweb/main.aspx?NodeId=24271&catName=Katalogdatabas&lang=1

Två ritningar av en hylsnyckel för Mora - Stora systemets kopplingshus, med artikelnummer och EAN-kod listade.

www.dinvvsbutik.se listar dessa artiklar om du söker på "stora systemet" dock verkar RSK-numren har avaktiverats 2016/2017 :thinking::

Fyra komponenter för rörsystem: kopplingar, propp, packningssats, med priser och "köp" knappar.
 
Redigerat:
  • Gilla
johnlemonse och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar @Krilleman!

Har du några tankar om läckan? Är det bara när den är i ett slags läge mellan öppen och stängd? Eller bör den bytas helt?
 
Krilleman
Det är ju inte helt ovanligt att axeltätningen läcker i "mitt-i-mellan-läget"...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.