Hej
Vi är med 17 fastigheter i en stugsamfällighet. Vi har en gemensam infiltrationsbädd. Varje fastighet som är ansluten har egen trekammarbrunn och pump. Sju av fastigheterna som har vatten indraget för dricksvatten och toa är inte vinterbonade. Dessa fastigheter måste vintersäkra vattnet i toa och vattenlås och har gjort det med glykol.
En miljökille har varit här och sagt att det är helt fel att använda glykol. Den förstör infiltrationsbädden och är miljöfarlig. Miljökillen hade inga råd att komma med utan jag frågar er som läser det här.
Finns det något bättre och miljövänligare?

Blå sprit eller brine sprit funkar nog bättre om man blandar 50/50, brinespriten är väl ekologisk. Glykol är ingen höjdare kan jag hålla med om.

Mvh

S spekerök skrev:
Blå sprit eller brine sprit funkar nog bättre om man blandar 50/50, brinespriten är väl ekologisk. Glykol är ingen höjdare kan jag hålla med om.

I min bostadsförening rekommenderas vi att vid längre uppehåll hälla ner vatten i badrumsavloppet - och en gnutta matolja. Vet inte om detta kan vara till någon nytta i stugan. Själv tänker jag använda 50/50 vatten och glykol och kanske den där lilla oljan.

Oljan är till för att vattnet inte ska dunsta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.