T
tobben87: Jag skulle säga gör om gör rätt, montera en riktigt vattenutkastare, så slipper du frysrisk och att komma ihåg dräneringen på hösten. Blir nog billigare också. Annars är det nog en tappventil du är ute efter, men tror inte de är klassade för utomhusbruk. En tappventil och en montagplatta för pex behöver du. https://www.vatette.se/produkter/vatette-tappventil/
1 svar · 4,2k läst
S
Skorpan90: Har beställt hem lite grejer som jag hoppas är rätt. Får återkomma om det inte stämmer.
8 svar · 2,0k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: https://www.byggahus.se/forum/threads/lossa-rensplugg-med-fyrkantsskalle-i-golvbrunn.212274/page-2#post-2329966
10 svar · 1,8k läst
·
E
elmont: Diffen mellan start och stopp är inte bra för man får så många start och stopp och det sliter på pumpen. En "frisk" pump brukar orka få upp trycket till ca 9 bar.
11 svar · 3,8k läst
E
erix0n: fick samma problem på min, ringde FMM och fick nya delar hemskickad utan några konstigheter. Riktigt bra service
4 svar · 7,8k läst
·
E
Erixzon89: [citat] Det står "pH-värde Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (Riktvärde tjänligt med anmärkning vid
2 svar · 1,2k läst
·
M
mlagnero: [citat] Frågan är fri! :) Men jo, det enda som är tillståndspliktigt i det här fallet är inkoppling av ytterligare VA-anläggning och då räckte det med bygganmälan. Byggnaden i sig och gästrummet fanns sedan tidigare. Bostaden hyrs ut enligt privatuthyrningslagen.
4 svar · 2,0k läst
·
L
larsson r: [citat] Svårt at mäta en infiltration lättare med en bädd
14 svar · 11,1k läst
L
Lisa Aurell: Både vattenledningar och elkabel går tyvärr in genom ett lock ovan mark. Men smart m frigolit som bottenplatta!
2 svar · 4,2k läst
V
verhoef: Jag hittade en ritning av pumpa. Pump huset har 1" öppning, det är bara rör som var 40mm, så det klara sig säkert utan problemer.
3 svar · 2,3k läst
J
jonaserik: Vatten strömmar nog igenom och det kommer från underjorden och håller ca 6 - 8 C, ingen fara, det som kan hända är att det blir kondensvatten på utsidan, mest på sommaren
1 svar · 1,1k läst
·
J
JF.: Det löste sig, hittade en påse till med rördelar i ett köksskåp fick ihop avloppet nu. Tack för era svar
4 svar · 1,3k läst
·
L
Leif-Lennart: Jag ska koppla in en ny blandare och varmvattenberedare i köksskåpet i stugan. Idag kommer kallvattnet i ett 12 mm prisolrör. Både blandare och varmvattenberedare har soft pex-slangar med 3/8 invändig gänga Jag är osäker på hur det funkar att blanda klämringskopplingar med soft pex osv? Vad behöver jag? Bifogar en bild. Tack på förhand!
0 svar · 1,8k läst
·
Fulkemisten
Fulkemisten: Vad är det för ytterdiameter på betongröret? Det borde väl fungera med en sån där muff om man tar ett plaströr som har samma diameter som betongröret och sedan en förminskning till 110 mm (eller vad man nu vill ha)?
4 svar · 2,9k läst
·
Spektaglet
Spektaglet: Vågade inte chansa då ventilen kärvar. Löste det helt sonika genom att tömma hela systemet eftersom vi ändå ska byta panna här framöver. Kan då också passa på att måla om alla elementen :)
2 svar · 2,2k läst
·
P
PatrikL: [citat] Ok, låter ju faktiskt ganska intressant, har mailat min kontakt på miljökontoret för att ställa frågan. mvh Patrik
27 svar · 9,8k läst
B
Beretic: Ska testas! Ville bara försäkra mig om att jag inte får en kaskad av vatten när jag släpper på muttern till handtaget. Tack!
5 svar · 3,7k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Själv har jag inte stött på någon koppling som din som inte haft rörgänga. Det går alldeles utmärkt att göra som du skriver. Raspa gängan med en bågfil så att linet inte snurrar med. Lina hårt och lite koniskt. Alltså, tjockare inåt. Har du inte linat innan, får du öva en stund för det kan vara lite knepigt första gången. Hade jag inte haft lin hemma, skulle jag använt
10 svar · 3,7k läst
·
K
Kristoffer Hamberg Lind: [citat] Hur löste det sig? Har ju gått massa år. Fick du det att funka med ej grävd slang under snön och ev värmeslinga?
3 svar · 4,9k läst
K
klippor: Tack, nippel var ett nytt ord jag kan söka på. Men jag har 110mm rör, ca 102 mm invändigt tror jag. Kan denna funka då kanske? https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/installation/inomhusavlopp/gumminipplar/purus-20455-gumminippel-kombi-100105-7550
2 svar · 905 läst
·
GoForIt
GoForIt: När vår pumpautomat (för bevattningsvattnet) drar med sig luft, så brukar orsaken vara att det inte är helt hundra tätt på sugsidan. Då är det att ta loss kopplingar och lägga på nytt lin/locherpasta, eller gängtejp, vilket man föredrar. Detta händer med ojämnt intervall. Ibland går det flera år mellan. Misstänker att det finns flera faktorer, såsom pumpens rörelser,
20 svar · 2,4k läst
·
Z
zingo: Nytt järnfilter läste problemet. Det gamla fungerade inte alls pga de förra ägarnas misskötsel.
19 svar · 22,1k läst
N
nova383: Hej. Bygger litet hus med källarplan. Planerade om trappan ner, hade i bakhuvet att det fanns en anledning varför jag tänkte den ut från väggen istället som från början, men kom inte på det förrän nu. försent. Anledningen var att komma förbi på vägg med både avloppsrör och varm-kallvattenledningar fritt, utan att behöva lägga dessa dolda i källarnplan. Men men...nu kommer
0 svar · 1,5k läst
Demmpa
Demmpa: Ta gärna och montera en/två klammer under kopplingarna så att rören sitter fast mot väggen.
25 svar · 5,3k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Den skall, som du sade, droppa ibland. Det är helt normalt.
5 svar · 766 läst
·
B
Bygglovsproffessorn: Kolla med din kommun. Är det detaljplan? Isf kan det vara reglerat där
2 svar · 1,8k läst
N
NoOne2k: [citat] Vid nybyggnation drar man normalt slangen i ett 50mm gult kabelrör för att kunna dra ut den ur betongplattan för att kunna byta hela slangen om det skulle inträffa en läcka. Köper man en koppling av bra kvalitet är det normalt sett inga problem med en vinkel. En bättre lösning är att sätta en elektrosvetsmuff, men då bör man ha utbildning för svetsning.
17 svar · 4,9k läst
·
J
jonaserik: Det ä en ejekttorpump ni har. då äe borrhålet rätt djupt , i botten på hålet sitter ejektorn och där är det en backventil. läcker den så finns det inget annat än att hiva upp allt och byta hela ejektorn, sen att pumphuset är rostigt är inte så farligt , det är en´massa kondens som blir, kolla hur det ser ut på överdelen av pumphuset, det är den del som är överst på den
3 svar · 3,0k läst
·
O
Otfors: Så här mycket pumpar pumpen. Känns lite dåligt va?
9 svar · 6,3k läst
·
I
ia17: Jag har ett järnfilter men vattnet färgas ändå brunt. Nu har jag fyllt på totalt 1,5 burk kaliumpermangat i tre omgångar under ca 2 veckors tid men vattnet färgas ändå brunt. Blir galen:((((( Måste man byta ut hela det stora blåa järnfiltret efter en tid eller hur mycket kaliumpermangat ska man fylla på och hur ofta??? Hur funkar det?
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.