Hej

Jag skulle behöva lite input om avrinning av dagvatten.

huset ifråga har hårdgjord mark(betong). Marken lutar inåt. Man har då satt dit en ränna i ett dike som är ingjutet. Ränna leder bort dagvatten. Rännan är placerad intill grunden/sockel och vattnet leds bort längs grunden i rännan. Jag undrar om detta är den vettigaste lösning eller finns det nåt bättre?

Huset ifråga har krypgrund.

tacksam för hjälp

Så klart hade det varit bättre om den hårdgjorda ytan lutade ut från huset och rännan va på andra kanten men de kanske inte va möjligt. Så länge ytan är hel och de finns fall mot avrinning skulle jag inte oroa mig, säkerligen torrare nu än om där varit en rabatt

T topmount skrev:
Så klart hade det varit bättre om den hårdgjorda ytan lutade ut från huset och rännan va på andra kanten men de kanske inte va möjligt. Så länge ytan är hel och de finns fall mot avrinning skulle jag inte oroa mig, säkerligen torrare nu än om där varit en rabatt
ja, alternativet du beskrev är att föredra. Marken är hög och lutar i förhållande till huset. Så det kanske är en rimlig kompromiss sålänge rännan är hel och har bra lutning.

tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.