1 404 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Vatettes vattenmätarkonsol
Vatette säljer den här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-vattenmatarkonsol-med-backventilsnippel/
Som om jag fattat rätt har paketet klämringskoppling för PEM32 i ena änden och klämringskoppling för 2mm kopparrör i andra änden, men där det går att ansluta PEX med stödhylsa om man vill. Det är så jag vill ha det, men mitt problem är att jag behöver ha en rak utgående koppling och inte en vinklad. Därför tänkte jag mig följande:
RSK 5493672 - VA Fullflödesventil PE32 vinkel lekande mutter 22 blå
RSK 4647874 - VA Vattenmätarkonsol med passbit
RSK 8547100 - VA Fullflödesventil rak lek mutter 22 blå
RSK 4647875 - VA Backventilsnippel
Har jag tänkt rätt så att alla delarna passar ihop för att få PEM32 --> 22mm rör, eller det något som saknas eller behöver bytas?
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-vattenmatarkonsol-med-backventilsnippel/
Som om jag fattat rätt har paketet klämringskoppling för PEM32 i ena änden och klämringskoppling för 2mm kopparrör i andra änden, men där det går att ansluta PEX med stödhylsa om man vill. Det är så jag vill ha det, men mitt problem är att jag behöver ha en rak utgående koppling och inte en vinklad. Därför tänkte jag mig följande:
RSK 5493672 - VA Fullflödesventil PE32 vinkel lekande mutter 22 blå
RSK 4647874 - VA Vattenmätarkonsol med passbit
RSK 8547100 - VA Fullflödesventil rak lek mutter 22 blå
RSK 4647875 - VA Backventilsnippel
Har jag tänkt rätt så att alla delarna passar ihop för att få PEM32 --> 22mm rör, eller det något som saknas eller behöver bytas?
Bästa svaret
Ser ut att fungera fint!
Men kolla även på om det inte blir billigare att köpa en "färdig" VM-konsol vinkel/vinkel med backventil och köpa en en extra rak kulventil.
Tänkvärt är också att kika hos andra internetbutiker. Rinkaby har generellt länge varit billigt, men det är inte så längre.
Ett bra tips inom VVS är att söka på respektive RSK med endast svenska träffar så får man upp flera internetbutiker som listar prylarna!
Men kolla även på om det inte blir billigare att köpa en "färdig" VM-konsol vinkel/vinkel med backventil och köpa en en extra rak kulventil.
Tänkvärt är också att kika hos andra internetbutiker. Rinkaby har generellt länge varit billigt, men det är inte så längre.
Ett bra tips inom VVS är att söka på respektive RSK med endast svenska träffar så får man upp flera internetbutiker som listar prylarna!
Ja, det hade varit fint, men jag upptäckte precis att PEM-slangen kommer att komma ut för långt ned på väggen så att jag måste sätta en vinkel för att få upp mätaren längre från golvet. Frågan då är om jag skall använda materialet ovan och bara sätta en RSK2436545 och köra med PEM 32 hela vägen fram till konsolen, eller om jag skall gå över till 2mm kopparrör och byta inkommande avstäningsventil till en RSK8547103. Det jag inte riktigt blir klok på i det fallet är vilken vinkel ifrån Vatette jag behöver för att gå från PEM till 22mm koppar?Krilleman skrev:
Klicka här för att svara