Rätt lustigt, för om man tittar på Moras svenska hemsida, så finns det bara med 10 mm slätände.
Ändrar man till engelska, så finns det bara med 3/8" löpmuttrar med packning.
Visst, det är ju vanligare med den senare utomlands, men det verkar som den sorten bara går på export.

Fast på den här blandaren ser det ut som 1/2" halvkopplingar på bilden, vilket är väldigt märkligt. Har aldrig sett att de levereras så.

Krilleman Krilleman skrev:
Inte så många lägger upp dessa delar vad jag vet. Men alla internetbutiker kan ju ta hem bara du har RSK.

Har du provat att googla på endast svenska träffar på respektive RSK?
Då ska jag prova det! Den sökningen har jag inte gjort, bra tips. Tackar!

S Stefan1972 skrev:
Många ggr så kan man välja slangtyp vid beställning av blandare. Detta fungerar ju såklart inte om man tar en från hyllan eller en hos nån internethandlare. Då får man ju det de har. Blandare med rör vet jag inte om nån ens tillverkar idag?
Mora classic tvättställsblandare kommer med kopparrör med M11 gänga, så vissa specialare finns det allt :p

Krilleman
Beträffande om blandaren är med lekande mutter eller slätända så är svaret = Slätända

Det sitter två halvkopplingar monterade av någon sort.

Dessutom ser man att den ena halvkopplingen sitter högre upp på blandarens "släta ändar" enligt TS bifogade bild.

Blandare med slätändar och två halvkopplingar monterade på olika höjder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.jpg

• Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
Det är faktiskt konstigare än så. Den ena ser ut så här när man drar upp muttern.
Hand håller en kopparfärgad metallmutter märkt med "Frese -10- V" ansluten till en metallslang.
Skapa konto

Och den andra:
Hand håller i en upphöjd mutter på ett rör med synlig korrosion mot ljus bakgrund.
Skapa konto

Har lyckats hitta att det står Frese -10- V på båda muttrarna.

D DanneH skrev:
Det är faktiskt konstigare än så. Den ena ser ut så här när man drar upp muttern.

Och den andra:

Har lyckats hitta att det står Frese -10- V på båda muttrarna.
Ja, det är Frese halvkopplingar på 10 mm slätände. Det betyder att den blandaren har varit monterad tidigare någonstans.
Det ser ut som packningen saknas i den ena, samt att den inte är påskjuten lika långt som den andra.

Frese halvkopplingar är godkända för att monteras även på en konad kopplingsdel.

Ja den har varit monterad i samma kök innan renoveringen. Men då var det raka kopplingar och ingen ballofix så jag var övertygad om att det var lekande :)
Så vad är rekommendationen skaffa nya fresa halvkopplingar? Kommer jag få bort dom gamla?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.