Jag har mottagit offerter från brunnsborrare och utsett en favorit baserat på:
* grannars omdömen.
* god kännedom om området då de har borrat flera grannars energi och vatten.
* Han verkade reko och rutinerad med många års erfarenhet.
* Certifierad Geotec.
* Hans offert var billigast.

Jag har sagt att jag själv kommer att fixa resten dvs pump, elinstallation och vvsinstallation, hydropress.

Bifogar länk till offerten : https://goo.gl/photos/top3S9rqRtHkxX447

Hur tycker ni att offerten ser ut?
Ge gärna synpunkter på den är ni bussiga.

Hej!
Har också sinad brunn i Närke och ringt runt och kollat av brunnsfirmor.
Jag har valt utifrån pris samt bemötande och frågat runt lite lätt vad folk har för erfarenhet osv.

Den jag valde gav följande pris: 25.000:- plus moms för upp till 100 meter borrhål ink 6 meter rör samt vattengaranti 2000 liter/dygn. Rör utöver 450:-/meter plus moms. Resten utöver får man ombesörja själv.

Tycker det var rena djungeln att leta borrare och väldigt oroligt då det är skit att inte ha vatten och det är stora pengar man ska lägga in för borrad brunn. Det är dags för borrning hos mig inom kort.

• Gilla
Davil
  • Laddar…
Det brukar hamna där ca 50 000:- ingrävt och klart inkl. Pump och tryckkärl. Se till att ni även får en vattenanalys. Vattnet bör analyseras efter ca 3 månaders användning (om man inte upptäcker fel innan). Räkna även med att det kan behövas rena vattnet. Så räkna med samma summa för vattenrening så blir ni bara glada om det blir lägre kostnad. Undvik hydraltryckning (sprängning) så långt det går då det ofta resulterar i osedimenterat vatten (humus).

Lycka till!

• Gilla
Davil och 1 till
  • Laddar…
Caroline skrev:
Hej!
Jag har valt utifrån pris samt bemötande och frågat runt lite lätt vad folk har för erfarenhet osv.

Den jag valde gav följande pris: 25.000:- plus moms för upp till 100 meter borrhål ink 6 meter rör samt vattengaranti 2000 liter/dygn. Rör utöver 450:-/meter plus moms. Resten utöver får man ombesörja själv.

Tycker det var rena djungeln att leta borrare och väldigt oroligt då det är skit att inte ha vatten och det är stora pengar man ska lägga in för borrad brunn. Det är dags för borrning hos mig inom kort.
Tack! Då ligger min offert rätt i pris så det får bli till att köra igång nu så fort det går.

Lycka till med er nya brunn!

mogge_73 skrev:
Det brukar hamna där ca 50 000:- ingrävt och klart inkl. Pump och tryckkärl. Se till att ni även får en vattenanalys. Vattnet bör analyseras efter ca 3 månaders användning (om man inte upptäcker fel innan). Räkna även med att det kan behövas rena vattnet. Så räkna med samma summa för vattenrening så blir ni bara glada om det blir lägre kostnad. Undvik hydraltryckning (sprängning) så långt det går då det ofta resulterar i osedimenterat vatten (humus).

Lycka till!
Hej igen Mogge det var ca 1år sedan vi hördes nu hehe :-). Tack för hjälpen med vår vattenrening!
Avhärdat vatten är grymt nice!

Tack för ditt råd angående sprängning, hoppas vi slipper det.
Jag funderar på om jag ska / kan använda min 300 liters hydrofor till nya djupborrsbrunnen?

Jag har ju idag eran osmotic basic dricksvattenfilter, vattenavhärdare och UV-filtrer. Det är såklart omöjligt att veta hur nya vattnet är, men finns det något som det ofta är anmärkning på från djupborrad brunn och vad för filter behöver jag då komplettera med?

Mvh.David i Glanshammar

Hej David, va kul! :)

Tja! Glanshammar är ju känt för hårt vatten, så du klarar dig förhoppningsvis på det du har. Fluoride är vanligt men det fixar dricksvattenrenaren. Radon är inte ovanligt men det är bäst med en analys. Hör av dig när det är dags så kan jag fixa analysen till vårat rabatterade pris.

Med vänlig hälsning, Morgan

• Gilla
Davil
  • Laddar…
mogge_73 skrev:

Lycka till!
Hejsan igen!

Vi har fått ett 80 meters borrhål nu. Tyvärr snustorrt och brunnsborraren vågar inte borra djupare pga risk att stöta på saltvatten 🙁.

Han menar att hydraltryckning oftast hjälper och att han har gjort exakt samma procedur hos närliggande hus där jag bor.

Hur illa är det utifall jag får humus efter att de har tryckt brunnen?
Blir det en kostsam, jobbig åtgärd?

Mvh.David

Davil skrev:
Jag är för ivrig med frågor men jag är ju orolig eftersom jag inte har en aning om hur det fungerar osv.

Hittade en bra tråd inom ämnet som gjorde mig något lugnare tills vidare: [länk]
Jag har fått min brunn borrad förra veckan. De hade bestämt innan att borra 60 meter och trycka ifall inget vatten. Det är risk för saltvatten tydligen och även relikt vatten. Såklart inget vatten vid 60 meter och dagen efter kom en annan firma och tryckte med nån slags vattenhögtrycksmaskin. Efter två timmar var det klart och de mätte 150l/timmen. Vilket jag är nöjd med. Det var 15 meter ner till berg och det är tät lera i själva jordlagret.

Efter vad jag har förstått är det ingen fördel med stor timliter mängd, då det oftare är sämre vatten och behövs olika sorters filter. Så jag håller tummarna för att jag får bra vatten.

Enligt både brunnsborraren och företaget som tryckte, behöver man trycka ungefär hälften av alla brunnar och det är sällan man inte får vatten.

Där jag bor går en förkastningsbrant och kommer man på den när man borrar får man stora mängder vatten, men ofta av sämre kvalité. Pratade med miljökontoret om det och studerade geologiska kartor över mitt närområde.

Att få humus bara för man spräcker har jag inte kunnat få verifierat då jag frågat runt om det efter att ha läst det här på forumet. Det är många faktorer som spelar in tydligen.

När det gäller vattenmängden är grundvattennivån mycket låg i år och det kan påverka timlitern man får. Samt att det kan rinna till lite mer när man börjar använda brunnen ordentligt och allt sediment mm är borta ur vattenådrorna. Så jag hoppas givet att jag får lite mer vatten på sikt så jag kan vattna hejvilt i min trädgård :p

För övrigt är jag mycket nöjd med min brunnsborrare. Punktlig och gjorde precis som han sa samt ordnade tryckning direkt och allt var klart på ett drygt dygn och det syns knappt att de varit här. Bara några små spår över gräsmattan. Jätteskönt då jag var orolig att det skulle bli sönderkört och även massa borrkax. Vattenanalys gör vi när vattnet har använts en tid.

Lägger in några länkar man kan läsa lite mer:

http://www.livsmedelsverket.se/glob...yr-att-anlagga-egen-brunn-20-sid-a4-final.pdf

http://www.vattenportalen.se/fov_sve_djup_sot_grundvatten.htm¨

• Gilla
Davil
  • Laddar…
Caroline Caroline skrev:
Hej!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.