59 410 läst ·
46 svar
59k läst
46 svar
Pumpen slår på och av hela tiden (snabbt tappande av tryck)
Hej,
Vi har ett relativt nyinstallerat system (nybyggd villa, enskilt vatten - djupborrad brunn). Till vår uppsättning har vi en glasfiber-hydrofor (nån grå sak, oklart märke). Ihop med ett sandfilter och en "injektormojäng" för att spruta in luftbubblor i vattnet för att kunna filtrera en relativt liten mängd järn som vi troligen har.
Hur som helst, allt har fungerat kanon i några år, fram tills nu. Det som nu sker är att så fort jag sätter på kranen nånstans i huset, så hör jag hur relät slår till och pumpen trycker in nytt vatten. Tidigare har detta skett först om vattnet är på kanske 30sek-1 minut men nu sker det bara efter några få sekunder. Trycket kan jag se, och den går upp till 4,2 typ, vilket den alltid gjort tidigare - däremot sjunker den i princip direkt OM jag sätter på kranen.
Så, funderar lite på vad mina åtgärder ska vara här. Jag har försökt rådgöra med några som kan något, och en trodde att jag behövde ta loss den lilla injektorn och rengöra den grundligt. En annan trodde att det kunde räcka med att tömma hydroforen och sedan fylla upp den igen, då luftkudden i den kan ha blivit för "liten" (vilket kan hända efter några år).
Det tredje förslaget jag fått var, att tömma den på vatten, och sedan rengöra hela hydroforen invändigt (hur nu det skulle gå till i praktiken?) då det är en sluten tanke jag knappast kommer åt inifrån... från utsidan
Vad är forumets take på detta? Att det skulle vara injektorn som skall tas bort och rengöras känner jag spontant som det mest konstiga förslaget. Jag är ju som lekman inne på att problemet ligger till 100% på hydroforen - men det här är ju inte mina områden alls så vad vet jag.
Uppskattar all input här! Kan fota lite bilder ikväll för att illustrera vilka prylar jag har i grovköket.
Vol
Vi har ett relativt nyinstallerat system (nybyggd villa, enskilt vatten - djupborrad brunn). Till vår uppsättning har vi en glasfiber-hydrofor (nån grå sak, oklart märke). Ihop med ett sandfilter och en "injektormojäng" för att spruta in luftbubblor i vattnet för att kunna filtrera en relativt liten mängd järn som vi troligen har.
Hur som helst, allt har fungerat kanon i några år, fram tills nu. Det som nu sker är att så fort jag sätter på kranen nånstans i huset, så hör jag hur relät slår till och pumpen trycker in nytt vatten. Tidigare har detta skett först om vattnet är på kanske 30sek-1 minut men nu sker det bara efter några få sekunder. Trycket kan jag se, och den går upp till 4,2 typ, vilket den alltid gjort tidigare - däremot sjunker den i princip direkt OM jag sätter på kranen.
Så, funderar lite på vad mina åtgärder ska vara här. Jag har försökt rådgöra med några som kan något, och en trodde att jag behövde ta loss den lilla injektorn och rengöra den grundligt. En annan trodde att det kunde räcka med att tömma hydroforen och sedan fylla upp den igen, då luftkudden i den kan ha blivit för "liten" (vilket kan hända efter några år).
Det tredje förslaget jag fått var, att tömma den på vatten, och sedan rengöra hela hydroforen invändigt (hur nu det skulle gå till i praktiken?) då det är en sluten tanke jag knappast kommer åt inifrån... från utsidan
Vad är forumets take på detta? Att det skulle vara injektorn som skall tas bort och rengöras känner jag spontant som det mest konstiga förslaget. Jag är ju som lekman inne på att problemet ligger till 100% på hydroforen - men det här är ju inte mina områden alls så vad vet jag.
Uppskattar all input här! Kan fota lite bilder ikväll för att illustrera vilka prylar jag har i grovköket.
Vol
Jag tror inte att du har en hydrofor. Det låter mer som en hydropress.
Stäng av pumpen, tappa ur vatten tills trycket är borta och kolla förtrycket i hydropressen, antagligen saknas det. Testa med att fylla på luft, och kolla att ventilen är tät.
Stäng av pumpen, tappa ur vatten tills trycket är borta och kolla förtrycket i hydropressen, antagligen saknas det. Testa med att fylla på luft, och kolla att ventilen är tät.
En hydropress tror jag att jag hade innan jag fick filter, det är väl en sån där som vanligtvis är "orangeröd" och ser ut som en rymdraket?
Detta tror jag att man bytte ut till en hydrofor, på grund av att man behövde den kombinationen ihop med mitt filter.
Vol
Detta tror jag att man bytte ut till en hydrofor, på grund av att man behövde den kombinationen ihop med mitt filter.
Vol
Så, nu är jag hemma.
Så här ser den ut;

Injektorn ser ut så här;

Och slutligen överst på hydrofonen sitter följande;

Det här sista ser ju ut som någon form av påfyllningsventil. Kan man prova att bara försöka fylla på luft här istället för att tömma hela obräket? Det känns som ett 100 ggr smalare jobb att bara fylla på luft än att försöka tömma den här, med allt vad det innebär.
Vol
Så här ser den ut;
Injektorn ser ut så här;
Och slutligen överst på hydrofonen sitter följande;
Det här sista ser ju ut som någon form av påfyllningsventil. Kan man prova att bara försöka fylla på luft här istället för att tömma hela obräket? Det känns som ett 100 ggr smalare jobb att bara fylla på luft än att försöka tömma den här, med allt vad det innebär.
Vol
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Visst är det bra att fylla på med luft men vad har du att fylla på med?
Handpump? Kompressor?
Protte
Handpump? Kompressor?
Protte
Kompressor hade jag tänkt i så fall. Grannen har en riktig kompressor. Jag tänker bara att jag ska slippa öppna och tömma ut massa vatten, det är riktigt trångt precis där hydroforen står som ni säkert ser och dessutom en bra bit till golvbrunn så jag kommer få stå med vatten i hela grovköket :/

Hydroforen är en "Pentair wellmate" hittade jag nu på baksidan.
Vol
Det blåa är själva filtret, det står på andra sidan värmepumpen då det ej fick plats på samma hörn som hydroforenR RoBo skrev:
Hydroforen är en "Pentair wellmate" hittade jag nu på baksidan.
Vol
Enligt nedan gör man för att lufta en vanlig hydropress. Men din verkar vara något annat.
• Stäng av strömmen till pumpen.
• Öppna en kran någonstans och låt den stå öppen.
• När vattnet slutat rinna, kontrollerar du lufttrycket med hjälp av en lufttrycksmätare (som när
man kollar lufttryck i däck). Det ska vara 90% av tillslagstrycket (det tryck där pumpen startar igen).
Ca 1.8 bar (kg) brukar vara gångbart om man ej vill räkna.
• Avviker trycket för mycket, pumpa i luft med hjälp av en kompressor eller en manuell pump, tills
lämpligt lufttryck erhållits enligt punkt ovan. Vid manuell pumpning kan det ta en bra stund att
komma dit.
• Stäng kranen som stod öppen och starta pumpen igen.
• Stäng av strömmen till pumpen.
• Öppna en kran någonstans och låt den stå öppen.
• När vattnet slutat rinna, kontrollerar du lufttrycket med hjälp av en lufttrycksmätare (som när
man kollar lufttryck i däck). Det ska vara 90% av tillslagstrycket (det tryck där pumpen startar igen).
Ca 1.8 bar (kg) brukar vara gångbart om man ej vill räkna.
• Avviker trycket för mycket, pumpa i luft med hjälp av en kompressor eller en manuell pump, tills
lämpligt lufttryck erhållits enligt punkt ovan. Vid manuell pumpning kan det ta en bra stund att
komma dit.
• Stäng kranen som stod öppen och starta pumpen igen.
Se till att luftinjektorn fungerar så ska du inte fylla på luft snarare ska det tappas av lite automatiskt via röret i toppen när/om det blir för mycket luft i tanken. Så börja med att kolla injektorn eller "micronizer" som de brukar kallas här. Det är delen med vred och skala på andra bilden.
OK. Men först och främst måste jag väl försöka få in tryck i hydroforen? Jag juckade lite på hydroforen nu och det hörs och känns tydligt att den är fylld med vatten hela vägen till toppen. Möjligen några CM luft, men that's it.GK100 skrev:
Innan jag ger mig på injektorn (som mkt väl kan vara grundproblemet) antar jag att jag bör prova att tömma hydroforen helt och sen fylla upp på nytt så jag får upp tryck i den?
Vol
Och du kan ju börja med att tömma tanken på vatten så får du ett bättre utgångsläge men sen gäller ändå att fixa så att injektorn funkar. Du behöver inte fylla luft med pump eller kompressor får du ut vattnet så blir det direkt lite vettigare och sen när du fått ordning på injektorn sköter det sig själv som tidigare.