Hej!
Då lokala byggladan börjat köra Vatette i sin självplock körde jag inköpsrundan där istället för att beställa från Rinkaby. Gick kanske lite snabbt men jag kom i alla fall hem med halvkopplingar för PEX mot R15 med plantätning (RSK 1881830).
I detta fallet ville jag koppla från en övergångsnippel för lödning med R15 (från Ezze om jag minns rätt) med slät ende men frågeställningen gäller väl vilken mässingsdel med R15 eller R20 generellt. Jag drar vidare Uponor/Wirsbo 15x2,5 PEX om nu det spelar någon roll för frågeställningen.
Oavsett så upplever jag vid monteringen att man inte med handkraft kan dra muttern så långt och efter att jag börjat dra med nyckeln upplever jag att man i princip med lätthet skulle smula sönder planpackningen om man dragit enligt instruktion. Något känns fel även om det blir tätt.
Läser jag
monteringsanvisningarna så blir jag ytterligare förbryllad av 3 skäl
1) Bilden visar en halvkoppling med koniskt säte dvs inte med planpackning
2) Instruktionen nämner inget om att det är OK att koppla dessa mot valfri mässingsdel (vilket förmodligen var mitt misstag att inte kolla till att börja med) vilket jag antog att syftet med dessa var
3) Instruktionen påstår det vanliga, dvs 2 varv efter handkraft, och försöker man ens komma i närheten av detta med planpackning blir det bara pulver kvar. Packningen är väl gissningsvis 2mm tjock och två varvs gängstigning på R15 är mer än så.
Någon som kan bringa klarhet vad jag egentligen får koppla denna halvkoppling mot? Är jag fel ute gällande koppling och i så fall vad använder jag?
Utgår från en preppad stam för kv/vv i källaren med preppade lödda R15 övergångsnipplar för respektive avstick